CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Hati jangan dibiarkan lalai...

Alhamdulillah kembali sambung pelajaran tentang hati di Surau al-Bayan semalam. Setiap bulan di minggu pertama, Ustaz Amran akan memberi perincian menggunakan kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman karangan Imam Habib Abdullah Haddad. Terimakasih ustaz.... didoakan agar Allah sentiasa memberkati ustaz sekeluarga... aminnn..
Boleh flashback citer yang lalu dalam n3 'Hati jangan dibiarkan keras' *sila klik di SINI*.

Semalam ustaz sambung tentang hati yang lalai pula. Hati kita jangan lah dibiarkan lalai.

Allah telah berfirman kepada RasulNya SAW:
"Ingatlah Tuhan di dalam hatimu dalam keadaan rendah hati dan takut, dan bukan dengan suara keras di waktu pagi dan petang, dan janganlah engkau tergolong ke dalam kumpulan orang-orang yang lalai." (Al-A'raf 205)

Allah telah melarang Rasul-Nya supaya tidak menjadi orang yang lalai , sebagaimana Dia melarang juga supaya tidak mentaati orang-orang yang lalai itu atau mengikut jejak langkah mereka.


Allah berfirman lagi yang bermaksud:
"Dan janganlah engkau turuti kaum yang Kami(Allah) lalaikan hatinya dari mengingati Kami. Lalu ia tunduk kepada hawanafsunya, maka menjadilah urusannya itu sesia belaka (tidak berguna)." (Al-Kahf: 28)


Seseorang itu dikira lalai:
  • apabila dia membaca Al-Quran atau mendengarnya, tetapi tidak merenungkan maknanya atau mendalami maksudnya, tidak menurut perintah dan larangannya, tiada menurut nasihat dan teguran yang terkandung di dalam ayat-ayatnya. Hukumnya sama terhadap Hadis Rasulullah SAW.
  • apabila tidak mengingati mati dan tidak memandang berat tentang soal2 yang bakal berlaku sesudah mati. Semua dipandang ringan, tiada perasaan takut terhadap hari pembalasan.
  • apabila tidak selalu mendampingi para alim ulama yang akan mengingatkannya akan Allah dan agamanya. Para alim ulama juga akan menyedarkannya tentang hari-harinya yang berbaki, nikmat Allah yang sedang dikecapi di samping janji2 Allah serta ancamanNya. Jika sekiranya ada antara mereka tiada lagi, boleh lah kita merujuk kepada buku2 dan kitab2 yang mereka tinggalkan sebagai rujukan.

Kesimpulannya:
  1. jangan kita jadi orang yang lalai
  2. jangan ikut orang yang lalai
Apa jua urusan kalau tak bertepatan dengan kehendak Allah dan RasulNya, maka urusan itu hanya sia-sia sahaja. Kita berjaya mengaji sebanyak dua tiga surah sehari namun jika tak ambik berat untuk memahami apa yang Allah sampaikan melalui ayat-ayat-Nya itu, maka kita termasuk dalam orang-orang yang lalai.

Bila mendengar berita kematian, harus ingat yang kita juga akan menyusul mereka, cepat atau lambat sahaja. Harus bermuhasabah diri, selidik betul2 apakah kita dekat dengan Allah, dekat dengan sunnah Rasulallah SAW. Di samping itu kena pastikan kita selalu berdamping dengan orang-orang alim kerana kalau selalu ikut orang alim, InsyaAllah kita akan sering diberi nasihat dan akan sentiasa pula diperingatkan...maka InsyaAllah boleh mengelakkan kita dari jatuh LALAI.

Wallahu'alam.

_______________________

Alhamdulillah, ramai yang sukakan muffin yang saya bawak semalam. Khusus buat kengkawan kelas yang tanya resepinya, jemput tengok resepi Best Ever Muffin tu dekat SINI... :)