CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Surah At-Tin

Sempena Tahun Baru 1432 H, jom kita lebihkan usaha menghafal surah-surah lazim dalam Juz Amma. Bila jarang dibawa dalam solat, kenkadang ada yang kita masih tersekat2 bacaan dan tertukar2 tempat. Jom perbaharui tekad untuk hafal Juz Amma...moga dipermudahkan jalan oleh Allah SWT... aminn


Mari mulakan dengan Surah At-Tin
Surat At Tiin adalah surah ke-95 dalam al-Quran dan terdiri dari 8 ayat. Nama At Tiin diambil dari kata At Tiin yang terdapat pada ayat pertama surat ini yang ertinya buah Tin.



1]
Demi buah Tiin dan Zaitun,
[2]
Dan Gunung Tursina,
[3]
Serta negeri (Makkah) yang aman ini, -
[4]
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).
[5]
Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,
[6]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.
[7]
(Jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula yang menjadikan engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu?
[8]
Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?


6 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum FZI

Alhamdulillah
Syukur
memperingatkan saya

Wassalam

School Of Tots said...

Azam tahun baru. Hari2 kita hafal surah2 juzuk amal. Amiin.

Kunang-Kunang said...

Salam Fzi, Salam Maal Hijrah.

Ayat2 alqur'an yang dah ada dalam dada hendaklah dihafal selalu supaya ia kekal pada kita.

Semalam 8 Dis hantar anak daftar di UIAM di Gombak. Teringat Fzi, anak Fzi pun mungkin sama kan

fzi said...

Wsalam tuan Rozali...
Alhamdulillah... sama2 ingat mengingati...
Bila dah post dekat blog, kuat la sikit keazaman saya untuk hafal surah-surah pendek yang boleh bawak dalam Solat... :)

fzi said...

Pa...
Aminnn... InsyaAllah moga impian kita jadi realiti... hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih kan pa...

Banyakkan manafaat, kurangkan mudharat... InsyaAllah

fzi said...

Wsalam kak ani...

Betul tu kak ani... ada hadis Rasulallah SAW yang menyebut:

Dari Abu Musa r.a dari Nabi SAW sabdanya: "Berta'ahudlah kepada al-Quran - yakni peliharalah untuk selalu membaca al-Quran itu secara tetap waktunya, sebab demi Zat yang jiwa Muhammad ada di dalam genggaman kekuasaanNya, niscayalah al-Quran itu lebih sangat mudah terlepasnya daripada seekor unta yang ada di dalam ikatan talinya." (Muttafaq 'alaih)

Tu sebab, kami selalu duk pesan kat anak bujang yang alhamdulillah dah berjaya hafal 2 juzuk al-Quran*Juzuk 29 dan juz Amma* supaya sentiasa ngulang2 buat hafazan. Kalau tak dibuat hafazan atau dibawa dalam solat dikhuatiri, Allah tarik balik apa yang dah hafal dan ingat selama ni... sayang lah kalu terlepas ilmu yang dah ada tu.. nauzubillah

Kak ani, anak saya tu masih ada satu sem lagi dekat PJ, InsyaAllah join Salam nx sem kat Gombak.. :)