CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Hati jangan dibiarkan keras....

Nak kongsi apa yang dapat dari kelas di Surau Al-Bayan petang semalam.

Ustaz Amran kembali sambung hurai tentang hati yang keras berpandukan kitab "Nasihat Agama dan Wasiat Iman tulisan Imam Habib Abdullah Haddad.


Kata ustaz....

Jangan bersifat keras hati dan kasar sebab ke dua2 sifat ini akan mematikan hati. Orang yang keras hati ialah bilamana orang lain bagi nasihat, dia tak nak dengar. Sebarang nasihat tidak beri kesan pada hatinya, tak terasa apa2 terhadap kesusahan orang lain, tak rasa kasihan dan pilu bila dengar berita yang sedih mahupun mengecewakan....

Hati kita jangan dibiarkan keras... beberapa contoh hati yang keras:
  • kalau nampak kucing yang selalu datang kacau kita kat dapur, terus siram air. Dalam hati dah tahu, kucing tak suka air, jadi kita pun siram air. Nak pukul, tak sampai hati dan takut dikira terlalu menganiaya pula...
  • hati tak terasa hiba bila tengok kesusahan orang lain.... contoh bila tengok ada yang berlindung di atas pokok semasa musibah melanda, kita hanya sekadar berkata..."Oh banjir rupanya kat sana..." Kita tak de perasaan dan tak rasa apa2 bila tengok kepayahan orang yang sedang berada dalam keadaan itu. Hati tak rasa hiba....
  • bila terdengar oleh kita ayat2 quran yang menyebut tentang azab api neraka... hati tak tersentuh dan tak rasa takut/gerun bila dengar peringatan2 Allah... *nauzubillah... moga Allah lindungi kita dari sifat yang begini...*

Ustaz jelaskan satu hadis yang dinyatakan dalam kitab tersebut.... Sabda Rasulallah SAW, "Empat perkara mejadi tanda kejahatan, iaitu: Hati yang keras, mata yang beku, sentiasa berkira-kira dan panjang harapan."

Awasilah diri kita dari 4 perkara yang merbahaya itu!
  1. hati yang keras
  2. mata yang beku... contoh bila tengok orang buat kebaikan, tetap tak mampu cairkan hati untuk dapat melihat akan kebaikan itu... tak kisah pun...
  3. berkira-kira @ boleh disebut bakhil... contoh: marah bila jiran sidai kain termasuk dalam sempadan rumah kita. Ataupun: Tanam pokok buah, tapi bila berbuah tak bagi2kan sama pada jiran2... jiran pakat2 tengok je buah rambutan/mangga yang bergayut2 kat laman kita. Harus diingat, jika kita tanam pokok... walaupun kita dah tak ada masa ianya berbuah, kita tetap medapat pahala sedekah setiap kali ada burung2 yang datang memakan buah tersebut, setiapkali ada yang petik makan hatta mencuri buah tersebut sekalipun. Jika kita dapat sampai ke tahap hati yang sebegitu, InsyaAllah kita akan jadi manusia yang sering buat kebaikan.
  4. panjang harapan/banyak angan2.... contoh: rumah dah selesa, tapi masih duk panjang angan2 nak besarkan lagi seluas-luasnya. Angan2 kadangkala boleh menyebabkan kita menjadi hambaAllah yang tidak tahu bersyukur dan boleh akibatkan pembaziran. Tutuplah angan2 dengan keimanan...fikirkan lah ada lagi orang lain yang lebih tidak bernasib baik dari kita... Jangan terlalu panjang harapan dan terlalu berangan2 sehingga kita lupa pada mati yang boleh menjemput kita bila2 masa saja. Tak kira walaupun usia kita masih muda dan belum pun sampai 40 tahun, itu tak bermakna lambat lagi mati. Ibaratnya: Kita naik bas untuk satu perjalanan... kita orang yang paling lambat naik tapi bila dah sampai ke satu perhentian tertentu, kita yang turun dulu.....

Wallahu'alam...