CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Solat Subuh Berjamaah


"Firdaus, bukak la kedai pagi sikit... akak selalu datang pagi2, kedai lom bukak..."

"InsyaAllah kak... tapi tu laa... 7.10 baru balik masjid. Tu yang bukak kul 7.30...", jawab Firdaus, adik yang jual santan tu.

Saya kadang ke pasar pagi2, pukul 7 tu dah siap beli ikan dan sayur dah... bila berpaling ke arah gerai santan Firdaus, masih bertutup rapat lagi. Ish.. malas le rasa nak beli kat gerai lain. Suka beli tempat Firdaus sebab santan dia pure pekat, tak cair macam yang jual kat tempat lain. Jadi kalau beli sekilo tu boleh bahagi2kan masuk banyak plastik, dapat la dalam 5x masak.

Bila dengar jawapan balas dari Firdaus tu, dalam hati memuji ketetapan hati anak muda itu yang bersungguh2 menjaga Solat Subuh berjamaahnya. Firdaus yang kami kenali itu adalah seorang yang aktif dalam jamaah tablighnya. Alhamdulillah beliau jelas gigih dalam mencari redha Allah... sempurnakan urusannya dengan Allah terlebih dulu setiap pagi sebelum mula melaksanakan urusan dunia melalui gerai santannya.


Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

"Andaikata para manusia itu mengetahui betapa besar pahalanya mengerjakan shalat Isya' dan Subuh - dengan berjamaah, niscayalah mereka akan mendatangi kedua shalat itu, sekalipun dengan berjalan merangkak." (muttafaq'alaih)



2 comments:

sot said...

Pada Bayan dua bulan yg lalu di masjid BS saya menjadi saksi anak muda ini menjadi 'translator' secara live kepada penyampaian oleh seorang maulana yg berbahasa urdhu....hebat hebat.

atuk said...

Assalamualaikum FZI

Alhamdulillah
moga dia seorang usahawan yg berjaya dan bertakwa dimasa akan dtg
amin

Wassalam