CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Doa Sesudah Berwudhuk

Dalam perjalanan balik dari Kuala Kubu Bharu satu hari tu, saya dan suami singgah solat Zohor di Masjid As-Salam.  Ada sesuatu yang menarik perhatian semasa sedang menunggu suami di kereta. Masa berpaling ke arah tempat wudhuk, terpandang lah beberapa orang murid sekolah KAFA Integrasi sedang berwudhuk.

Dari apa yang dilihat, nampak begitu sempurna sekali mereka berwudhuk.  Bukak air paip pun kecik je.  Ratakan air pada anggota wudhu' pun nampak sempurna je.  Takde terburu-buru.

Alhamdulillah, budak2 memang mudah belajar.  Bila dapat ilmu terus dipraktikkan dalam amalan harian.  Suka saya tengok.  Habis je berwudhuk, semua berpusing mengadap kiblat lalu angkat tangan berdoa.  Ohh mereka tak lupa untuk menyempurnakan wudhu dengan baca doa sesudah wudhuk... 

Syukurlah, nilai2 murni di kalangan anak2 masih jelas terkawal walaupun sekarang ini macam2 pengaruh yang tidak sihat sedang berleluasa dari banyak sumber.  Moga anak2 kita semua terus diberi kekuatan dan ketetapan hati oleh Allah Taala walau berdepan dengan pelbagai cabaran semasa....aminnn
Dari Umar bin al-Khaththab r.a. dari Nabi s.a.w , sabdanya:
"Tiada seorangpun dari engkau semua yang berwudhu' lalu ia menyampaikan yakni menyempurnakan wudhu'nya, kemudian mengucapkan: "Asyhadu alla ilaha illallah wah dahu la syarika lah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuluh", melainkan di bukakanlah untuknya pintu syurga yang delapan buah banyaknya. Ia diperbolehkan masuk dari pintu manapun juga yang dikehendaki olehnya." (Riwayat Muslim)


Doa Sesudah Wudhu'


Asy hadu allailaha illallahu wahdahu lasyarikalah, wa asy hadu anna muhammadan 'abduhu warasuluh. Allahummaj 'alni manat tawabina waj 'alni minal mutatahirin waj 'alni min abdikas solihin. Subhanakallahumma wabihamdika asy hadu alla illa anta astagfiruka waatubu ilaik. Wasollallahu 'ala saiyidina muhammadiw waala alihi wasahbihi wassalam.

Maksudnya:
 
“Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan tidak ada 
yang menyekutukan bagi-Nya. 
Dan aku bersaksi bahwa 
nabi Muhammad adalah hamba-Nya dan utusan-Nya. 
Ya Allah, jadikanlah aku orang yang ahli taubat 
dan jadikanlah aku orang yang suci 
dan jadikanlah aku 
dari golongan orang-orang yang saleh.”







link: