CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Syarat Sah Wuduk

  1. menggunakan air mutlak(air yang suci dan menyucikan) Contoh: air hujan, air laut, sungai, perigi, mata air dan embun
  2. mengalirnya air atas anggota, walaupun 1 atau 2 titis, kena mengalir
  3. tidak ada di atas anggota tadi sesuatu yang boleh mengubah air sehingga memudaratkan air, contohnya kayu cendana yang mengeluarkan warna kuning, air bedak, gincu dan sebagainya.
  4. tidak ada di atas anggota tadi sesuatu yang boleh mengubah air sehingga memudaratkan air, contohnya kayu cendana yang mengeluarkan warna kuning, air bedak, gincu dan sebagainya.
  5. tidak ada di atas anggota tadi penghalang untuk sampainya air pada kulit contohnya: tahi lalat buatan, lilin, cat kuku, dakwat yang pekat, chewing gum dan sebagainya.
  6. bagi mereka yang sentiasa buang air/mengalami istihadah: apabila masuk waktu solat barulah ambik wuduk. Sama dengan tayammum. Kalau ambil awal-awal, tidak sah. Selepas ambil wuduk kena terus solat, tidak boleh pergi buat aktiviti lain contohnya memasak/bersembang. Syaratnya kena basuh, ikat terlebih dulu untuk satu fardhu dan berapa sunat pun boleh, tapi untuk fardhu lain kena buka, basuh dan ikat balik.

    info:
    Setiapkali keluar dari bilik air, Rasulallah saw sentiasa berwuduk, sentiasa suci, tiada hadas kecil. Sebelum mengambil wuduk, Rasulallah saw menggosok gigi terlebih dahulu(bersugi).
    Pentingnya menggosok gigi ini sehingga Rasulallah saw ada bersabda; Kalau tidak memberatkan umatku, mahu saja aku mewajibkan umatku bersugi setiap kali hendak menunaikan solat.
    Menggosok gigi adalah sunat Muakkad.


Kuliah Ustaz Wan, Surau Muhajirin

0 comments: