CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Rindu

"Mama, tu sume sampah la...kakak nak buang tu..."

Terkejut saya bila tiba2 kakak menegur waktu saya diam2 duk kais2 kertas dalam plastik putih yang duduk tepi kabinet tuh.

"mmmm....tau... mama saja nak ambik topi ni. Ngapa buang topi abang ni?"

"Opps sori.... tapi topi tu kan abang dah tak pakai dah.... buat semak je Ma...."

"...ya la....tapi jangan le dibuang... ni kan kenangan abang pegi PLKN dulu...susah2 abang pegi sana 3 bulan... "

Saya terus mengibas2 topi yang dah bercampur sekali dengan habuk, gumpalan kertas dan barang2 yang nak dibuang tu.

Tiba2 je hati terkenang kat abang. Dah 3 minggu abang tak balik. Sibuk katanya....

Cepat rasa sedih tiapkali terlintas ingatkan abang. Sebabnya anak yang sulung tu lain sikit prihatinnya. Abang akan datang jengah kalu tengok lama sikit saya kat dapur. Kalau lama saya tak masuk dapur pula, mesti abang akan ke ruang tamu, cari. Kalau lama saya duk siram2 pokok kat laman, mesti abang akan tiba2 terpacul tengok dari pintu dapur sambil kata..."
dah la tu Ma...."

26 comments:

sot said...

InsyaAllah abang balik weekend ni. Rindu kepada yg tiada depan mata, itu lumrah. Setiap anak ada kelebihan dan kekurangan masing2. Semuanya amanah Allah untuk kita menumpang kasih.

E-na Zarina said...

Alamak kakkk buat E-na syahdu pulakkk!Mesti mak Ena kt mesia pun macan ni juga bila tgk brg2 yg E-na tinggal kt umah...sedeynya...baru2 ni mak tidur 3 mlm kt umah E-na yang ditinggalkan tak bersewa tu...agaknya utk melepaskn rindu jugak yer....miss her much!!!

ain said...

tiba2...sy pun jd rindu ngan anak bujang saya yg dok asrama tu!!! ikram berbeza dr anak2 yg lain. keras sikit...mcm saya gak.hihi

fzi said...

...u r rite pa :)

fzi said...

E-na...
Itu la... akak anak tak ramai...tu yang bila takde depan mata sorang, dah mula rasa kehilangan... :)
Nasib baik sekarang senang nak berhubung, talian hayatnya datang dari banyak arah...alhamdulillah..hehe

fzi said...

ain...
memang kalu anak dah mula masuk asrama, kira kita pelan2 dah mula berpisah dengannya...dapat balik dan jumpa time cuti je...
Kena terima hakikat, anak2 bukan selamanya boleh duk dengan kita.. :)

zul permatang badak said...

kita dulu pun tinggalkan keluarga menuntut ilmu, kemudian tugasan kerja....ibu kita pun rindukan kita......

fzi said...

betul tu en.zul...
hidup ini bagaikan roda yang berpusing...bila tiba masanya kita akan ikut rasa camane orang tua kita pernah rasa...
Moga Allah kurniakan kita semua anak yang soleh yang akan selalu mendoakan kita walau di mana mereka berada...aminnn

cute gurl said...

ABANGGGG!!! MAMA PANGGIL BALIKKKK!!!!!

(^_^)

10 said...

ooohhhh... rindu ya... sabar ek... cal la abg suruh balik cpt2 ckit...

fzi said...

hehe...shilah, tq tolong sound kat abang tu... :)
InsyaAllah abg balik weekend ni..

fzi said...

10,
biasala tu...anak2 kalu dah besar canggitu langkah makin panjang le...hehe
takleh balik ikut timetable kita dah :)

Kunang-Kunang said...

Salam Fzi,

Rindukan anak-anak yang masih ada di maya pada ini, InsyaAllah akan terubat bila bertemu.

Rindu pada yang tiada hanya air mata dan doa jadi pengubat hati.

indahhouse said...

Salam kak fzi,
:) saya singgah bookworm malam tadi. rasanya, nampak kakak. saya ada nampak pic dia kat schooloftots.

saya buat pulut malam td. teringat kat kak fzi. mungkin saya salah orang. saya tanya, anak kak fzi ke? dia geleng... tak dpt saya pass pulut kuning tu. hihi

fzi said...

Wsalam kak ani...
Ohhh sabar ya kak ani...dapat rasakan cane perasaan kak ani...al-fatihah buat arwah Iskandar...Moga Allah tempatkan roh arwah di kalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh..aminnn

Rindu kita tak kira buat yang masih ada maupun yang dah meninggal, hanya dapat diredakan selepas kita mengadu pada Allah...

fzi said...

Wsalam nur...
Akak bagi pihak kakak mohon maaf pada nur pasal semalam... lepas nur pegi baru anak akak terfikir dan jerit kat kawan sebelah dia.."Ohh mama aku kot!"...
heheh... kakak tak paham sebab dengar nur sebut zi... nur akceli fzi tu stand for f.z.i....hehe

Takde rezeki akak nak makan pulut kuning nur semalam. Pasni ada pulut ke, kek pisang coklat ke, boley la pass kat kakak ya... hihi
*gurau je nur :)*

indahhouse said...

salam kak fzi,
hahahaha. kalu Hubby saya baca ni, sah di pun gelak sama. it's okey, kakak. cik wan tak marah.

Kat sini orang panggil saya Wan, kak fzi. but for online, saya prefer nurindah, my nickname.

Insya Allah, ada rezeki lagi, saya passkan. hihi.

amir acap said...

hehehe...insya'Allah abg blik next week..tp abg blik ari sbtu.. de experiment fizik pagi sbtu tu..rndu plak lame da x blik umah..heee..

kakak said...

abg saje je xnk blik lagi...
nk soh org rndu la tuuuu...
kekeke...

saba ye ma...=))

fzi said...

Wsalam nur...
hehe...kakak sebelum gi keje shif petang tadi sempat baca komen nur..tergelak2 kakak bila kenangkan hal semalam tu.. :)
Nnt nx time senang le, kakak dah kenal cik wan..hehe

fzi said...

bang...
tQ sempat baca posting mama dari sana... hehe
rite,leklok balik nnt..c u

fzi said...

kakak...
rasanya abang bukan saje2 taknak balik..memang betul sibuk ngan cam2 aktiviti tu...hehe
Takpe, setakat ni alhamdulillah talian hayat always ON... orite le tu :)

Kunang-Kunang said...

Salam Fzi,

Akak masuk lagi ke N3 Fzi ni. N3 Rindu Fzi begitu menyentuh hati. Sebenarnya pertama kali akak baca N3 rindu ni, bergenang air mata akak.

Akak boleh merasai rindu yang sedang bergelora di hati Fzi tu. Kasih sayang pada anak memang tak ada bandingkan Fzi.

Rindu begitu jugalah yang membuatkan akak kadang2 kalah dengan kesabaran. Kawan akak kata, baca Surah Alhadid supaya hati jadi keras sikit dan jangan lupa bacakan surah ARrahman dan Alwaaqiah supaya balance.

fzi said...

Salam di pagi Jumaat kak ani...
Timakasih kak ani,dapat turut rasakan apa yang saya rasa...

Masa n3 itu ditulis, memang ada gerimis di hati dan di pipi ini kak ani... moga Allah kurniakan kekuatan untuk saya melalui keadaan seumpama itu lagi dan lagi dan lagi selepas ini...

Surah al-Waqiah memang sering saya jadikan penawar setiap hari..alhamdulillah...
Surah Ar-Rahman dan al-Hadid tu InsyaAllah, nnt saya cuba amalkan.. TQVM kak ani...

AYU IDRIS said...

Salam kak...
Sayu jap baca n3 ni...time kecik2 anak2 ada depan mata kita..bila dah besar,masing2 mulalah jauh kan...dok cuba bygkan camanalah nasib Ayu bila anak2 berjauhan!Tapi Ayu takkan menghalang...nak jugak diorang tahu pahit manis kehidupan di asrama...dan yg lbh penting,semangat diorang nak belajar dan capai kejayaan..kita mak ayah bagi sokongan...InsyaAllah....

Buat Abang...hargailah jasa dan perngorbanan mama ye....semoga selamat balik dan berjumpa mama tersayang!

fzi said...

Wsalam Ayu...
Thx ayu berkongsi rasa dengan apa yang akak rasa...
Memang kita ibu mudah tersentuh hati bila citer hal anak2...dah lumrah hidup ayu, bila anak2 meningkat dewasa, mereka akan terus melangkah peringkat demi peringkat....dari urusan menuntut ilmu, kemudian bekerjaya dan seterusnya berumahtangga...hanya doa kita mengiringi perjalanan hidup diaorang...