CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Junjungan Mulia

Alhamdulillah.... petang semalam berjaya dengan selamatnya sampai ke majlis ilmu di Surau Al-Bayan. Sebelum jadi pegi tu, macam2 bisikan timbul suh tak payah pegi.

"Rehat je lah petang ni....",

"...penat la pulak sebab tiap malam dah pegi masjid dengan papa...",

"...next week lah pegi...",

"...nanti kalu pegi pun kena keluar awal.... nak kena ambik kakak balik keje...takdan abih kelas pun..."


Bisikan yang bertalu2 datang, jelas cuba halang niat saya untuk hadir pukul 3.00 petang di Surau Al-Bayan.


Syukurlah... berjaya gak lawan, fokus pada tujuan asal, terus bangun dan bersiap untuk ke kelas. Selamat le jugak sampai..... Alhamdulillah.... :)

Nak citer, sampai2 je kat surau, saya macam biasa ambil tempat yang paling dekat dengan pintu. Memang strategik, senang nak kluar awal time nak pegi ambik kakak. Kurang le sikit kacau tumpuan kengkawan yang sedang belajar.

Tiba2 datang sorang kawan tu, terus datang duduk sebelah saya. Selepas salam2 dan bertegur-sapa lebih kurang kami mula fokus pada pengajian yang baru bermula.

Ustaz semalam cerita pasal hadis2 hasan dan soheh yang berkaitan dengan rupa-paras dan sifat2 Rasulallah SAW yang menjadi suri teladan bagi kita umat manusia. Ustaz mengambil peluang menghuraikan hadis2 tersebut satu-persatu sempena mengingati Maulidur Rasul yang jatuh pada hari Jumaat 12 Rabiul Awwal bersamaan dengan 26hb February 2010.

Dalam pada duduk kusyuk mendengar tu, kawan yang duduk di sebelah saya tu sempat cuit saya sambil berkata,

" Elok kalu kita suh anak2 nyanyi lagu yang sapa tu nyanyi..Jawaher? Al-Mizan? Hmmm mana-mana le... tapi yang lagu macam gini... Tercipta satu lembaran sejarah di.....", ujar beliau sambil cuba melagukan lagu tersebut.

"Ohhh..tau... lagu tu.....", pintas saya cepat sambil mengangguk2.

"Hah...itu la....elok sangat kalu kita suh anak2 nyanyi sebab dengan sendirinya jadi ingat tarikh lahir Nabi, lahir kat mana, nama mak ayah nabi...kan? Macam kita sendiri pun, kadang lupa tarikh2 tu sume... bila nyanyi lagu tu, kita sendiri pun dapat hapal....."

Dialog singkat antara saya dan kawan tadi, telah berjaya menyentuh hati. Dalam keta masa nak pegi ambik kakak tu, fikiran masih duk teringat2 terhadap apa yang beliau kata. Alhamdulillah, Allah telah sentuh hati ini melalui perkara2 kecil yang berlaku di sekelilingku.... syukurlah...

Jom ingat2kan anak2 tentang tarikh 12 Rabiul Awwal Tahun Gajah ini, hari kelahiran Rasulalllah SAW, junjungan mulia Nabi Muhammad SAW....