CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Senam Robik

Dah banyak tahun saya duk berulang-alik ke Kuala Kubu Bharu. Anak bersekolah di sana sejak tingkatan 1 lagi, itu yang kira dah familiar kita orang dengan persekitaran Kuala Kubu Bharu.

Ada ketikanya saya pegi belah pagi ke sana, bilamana tak sempat nak hantar kakak balik asrama petang Ahad. Akceli saya memang looking forward nak pegi belah pagi....boleh singgah beli mee kari Kak Kiah, boleh pegi pasar dan yang paling seronoknya dapat singgah Stadium kuala kubu.....nak tengok amalan gaya hidup sihat orang-orang yang tinggal di kuala kubu.... :)

Nak tau? Boleh kata ramai yang duk exercise pagi2 tuh....Seawal 7 pagi, ramai yang dah siap berada di trek stadium untuk mulakan brisk walking atau jogging. Ada group yang regular sejak bertahun-tahun buat exercise in group ala2 tai-chi gitu....siap ada muzik lagi.... sampai sekarang masih bertahan lagi group tu..... perghh :)

Ramai di antara mereka yang saya kenal sebab dulu masa anak saya nak ambik PMR, balik duduk rumah hampir setahun. Jadi berulang-alik lah saya setiap hari ke sana menghantar mengambil anak. Setiap pagi sebelum berpatah balik ke rumah, saya tak lepaskan peluang untuk join brisk walking dengan kengkawan kuala kubu....dah siap2 pakai proper attire untuk tujuan itu.... :)

Lepas brisk walking saya selalunya ikut Lily *kawan berbangsa Cina* buat intensif workout. Ingat lagi time tu, jarum timbangan berat.... maintain je walupun sesekali ada masanya saya terlebih selera makan....heheh

Bermula sejak2 hari tu lah, saya jadi bersemangat untuk tetap buat exercise walaupun jarang ke sana lagi pagi2 *dah anak masuk asrama balik*. Saya regularly buat exercise sendiri je lah kat rumah. Weekend keluar brisk walking dengan suami dan anak2. Sebulan dua ni dah start balik buat Senam-robik. Kekadang suami dan anak2 join sama ikut mama bersenam-robik.... pasang cD Yuriko Takashi..... terus ikut bersenam-robik sekurang-kurangnya 3 kali seminggu..... tapi kerap juga la miss....biasa la tu..... :)


Alhamdulillah....elok jika dibuat secara konsisten senam-robik ni.... tapi niat kena jelas....semata2 untuk maintain kesihatan badan supaya sihat, cergas dan dapat meneruskan tugasan harian serta ibadat dengan lebih efisyen lagi... jom pakat2 kita amalkan Gaya Hidup Sihat.....heheh....


12 comments:

Cikgu_Anie said...

salam kak,
mmm kalo akk nk tahu skrg ni dh nk masuk 8 bulan, berat badan bertambah 84 kg, memang nk kena bersenam saya ni kak, skrg ni jalan2 jer ambik ain kat nursery..tu pun x larat kak, nampak gayanya lepas ni kerja keras nk turunkan berat badan huhu..kalo tgk di cermin gemuknyer kak...hehehe kdg2 malu gak..kak..bagus la kak, teruskan bersenam, lg bagus kalo ikut kelas senamrobik..

Anonymous said...

salam kak fzi, sy lum lg smp nak tulih nama atas batu kat kuala kubu tu :)

beh kan senamrobik..

fzi said...

Wsalam anie...
Ohh dah sarat tu anie.... be extra careful ya... dah tak lama lagi tuh nak bersalin...

Berat badan time pregnant memang la boley naik mendadak anie...dont wori be hepi... lepas pantang nnt InsyaAllah boleh stat workout pelan2... hehe

fzi said...

Wsalam intan...
Ohh kena try sampai le kuala kubu tuh one day intan...memang best tempatnya... :)

Akak memang kena usahakan agar timbul rasa best bersenamrobik tu, baru jalan...hehe

sot said...

Alhamdulillah, teruskan bersenam robik supaya sihat walafiat. Aktiviti keluarga yg bermanafaat.

geraugebang said...

bagus tuu.Kita pun tengah cari cd aerobik dalam laci. Baru jumpa satu.Dah lama tak buat. harus seminggu pinggang sakit. ki ki ki

fzi said...

Geraugebang...
elok la buat balik gerau... kurang2 kita ada exercise.... sebab kalu nak kira orang sekarang tak lasak masak orang dulu2... orang sekrang naik turun keta, takde exercise jalan kaki macam orang2 lama time diaorang muda dulu...

Ada kengkawan kita yang join kelas aerobik berbayar...sekali attend rm4....kita mula tu nak join sebab kalu ramai2 baru menjadi tapi pk2 rasa membazir la pulak, dah la advisable kena attend class hari2...ohhh tak mampu la kita gerau... :)

^-AmbO-^ said...

salam ukhwan, timo kasih sudi singgah...

fzi said...

Wsalam amoymelayu...
Samo2... timaksih jugok deh singgoh sinni.. :D

Anonymous said...

Selamat Hari Raya Aidiladha untuk Fzi sekeluarga.

Fzi, dulu masa akak jumpa pakar otopedik untuk lutut akak, dia kata erobik tidak berapa bagus untuk lutut.

Dulu masa akak ada ikut kelas erobik dan lepas tu sakit lutut bila jumpa doktor dia cadangkan akan stop buat erobik.

Wallahuwa'lam. Cuma nak syare apa yang doktor beritahu akak.

fzi said...

Kak ani....
Salam Aidil-Adha juga buat kak ani sekeluarga...

Ohh iya ke kak ani pasal erobik tu...hish risau pulak rasa, takut sakit lutut saya makin jadi tak elok nanti.

Tapi setakat ni saya takde la ikut lompat2/lasak sangat kak ani, just ikut buat yang langkah ringan
je ikut rentak.... takde pressure sangat bahagian lutut, saya banyak fokuskan upper-body.... harap2 tak memudaratkan...

Apa2pun tqvm k kak ani for sharing the info...sangat2 dihargai :)

Surya said...

Assalamu'alaikum, mba apakah boleh saya minta video senam yuriko takashinya