CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Sampai juga ke Majlis Ilmu


Selepas dapat sms yang berupa reminder dari kak An pasal kelas pukul 3 tadi, saya terus telefon suami untuk bagitau sekaligus minta izin untuk ke kelas ustaz. Papa bagi green light dengan kata 'ok', so terus le saya bersiap apa yang perlu sebelum melangkah keluar.

Bila start kereta, tengok jarum minyak hampir empty le pulak. "Ohh tak sempat ni nak berhenti singgah isi minyak". Jadi terus je saya memecut menuju ke surau. Risau dek minyak yang hampir kering, saya pun turunkan cermin kereta sebab tak pasang air-cond.

Sampai-sampai surau, waktu masih awal lagi, masih ada 5 minit lagi nak mula kelas. Tangan mula tekan2 nak naikkan balik cermin tingkap....ohhh dah tak boleh, sangkut.... "Ohh jangan la cermin ni buat hal pulak".

Saya terus cuba naikkan cermin tu, tetap juga tak boleh. Last2 bila duk tekan benda tu berkali2 dan dengan bersungguh2 pulak tu maka dengan tiba2 "pupp!".... oh patah la pulak tempat tekan tu. Ishk, camane ni.... Dah le masa saya tekan2 tadi, cermin nya makin menurun, naiknya tak mau langsung. Bila dah tingkap ternganga macam tu risau pulak, takkan nak tinggal macam tu je kat tengah2 padang tu. Buatnya hujan tiba2, tak ke naya...

Saya terus berdoa dalam hati agar Allah permudahkan. Mau tak gelabah, dah sampai depan surau dah jadi macam ni pulak. Dalam pada itu nampak lah dua-tiga orang kenalan saya yang sampai awal duk pandang-pandang dengan wajah penuh tanda-tanya. Tak mau bagi nampak ketara sangat, saya hanya mengangkat tangan*waving* sambil tersenyum seakan2 tiada apa yang berlaku.

Perlahan-lahan saya reverse balik kereta, dan tinggal kan perkarangan surau menuju ke bengkel kereta di Jalan Orkid. Dalam hati dah berkata-kata, "takde harapan le ke kelas petang ni".....

Sampai je kat bengkel yang selalu singgah tu, nak jadi cerita budak2 kerja tu pulak takde, pegi makan. Allah, semua macam tak kena je ni, apasal! Dah jadi macam cerita Lebai Malang pulak! Saya beristighfar dan memujuk hati agar tenang-tenang saja. "Akak nak cepat ek, kat belakang sana ada bengkel lagi", sapa kerani perempuan yang mungkin memerhatikan saya yang sesekali melihat jam tangan. "Ohh iya ke, k akak ke sana je lah...timakasih....", saya terus ke bengkel yang dimaksudkan.

"Kaka, fius rosak la...kalau mau ganti kena selatus lebih...", kata budak Ah Chong itu. "Hah??" Di pendekkan cerita yang dah panjang, Alhamdulillah, dapat settle semua dan kena charge RM10. Charge untuk naikkan cermin balik semula je.... *kalau nak tukar fius yang rosak tu, kena ada RM100 ++ yang macam Ah Chong kata....ohh lain kali je la jawabnya....hehe*

Tengok jam kat tangan dah hampir pukul 3.20 ptg...."Tak lewat sangat kot kalau pegi kelas...." Woahh...masih tak putus asa!

....Sampai2 ustaz tengah baca ayat ke 6 surah al-Kahfi. Saya mengambil port di beranda join kawan2 lain yang dah siap bersila kat luar tu...adalah dalam 12 orang kesemuanya. Seronok duk kat luar ni banyak angin.... hehe.. Yalah , takkan saya nak terjah masuk dalam surau kot, dah le sampai lewat....;p

Ambik masa 2, 3 minit jugak le nak cool down.... dalam hati bersyukur ke hadrat Allah yang telah permudahkan urusan tadi hingga.... sampai juga saya ke majlis ilmu petang ini.... Alhamdulillah....


0 comments: