CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Projek Cuti Sekolah (Sesi ke 2)



Gotong-royong membersihkan rumah bersambung lagi hari ini. Selepas sediakan breakfast berupa bihun goreng dan keropok keping terengganu yang dibeli dari Mihas tempohari, saya pun berkira2 dalam hati untuk terus sambung misi cuti sekolah kali ini.

Mula2 sekali bagi hint kat papa, "tingkap kecil(untuk circulation angin) yang kat atas sekali tu nampak berhabuk sangat. Hari tu kakak dah lap cermin tingkap tapi yang atas sekali tu tak sampai walaupun guna tangga." Saya dengan ayat2 memujuk mintak papa yang laksanakan kerja tersebut. Nak mintak tolong kena la puji2 dulu....hehe.... Ok lulus, papa terus mulakan tugas.... :)

Abang yang tengah seronok bermy-space, saya suruh break kejap dan tolong basuh lantai dan meja taman kat pergola.

Kemudian suruh shilah breakfast, "Lepas breakfast sapu porch sampai bersih." Shilah sambil duk menyapu tu tanya saya dari luar rumah, "Mama, ada orang nak datang ke ni?", shilah biasalah kalau kena buat kerja sikit, ada je yang dimusykilkannya...haha... "Bukan pasal ada orang nak datang, kita yang nak duduk!!", balas saya sambil disambut ketawa geli-hati dari abang yang mendengar dari bawah pergola... :)

Kakak pula kena incharge bahagian kain yang berlonggok tak lipat dari semalam.

Dan saya sendiri, make sure myself ada di sekitar papa yang sedang buat kerja supaya takde lah papa rasa duk buat kerja sorang-sorang basuh tingkap dari luar. Nanti pressure pulak suami ku..... hehe.... Saya pun ambik 'window cleaner(brand AMWAY)' dan kain buruk, terus lap cermin dari dalam rumah.

Projek overhaul rumah ini bermusim, kalau tak di musim2 cuti, semua agak liat nak buat kerja2 pembersihan tu semua. Weekend just sapu2 gitu je lantai porch dan pergola. Weekdays pula just buat yang rutin, menyapu dan vacuum.... tu je.....So bila semua turun padang bergotong-royong tolong mama ni, senang hati.....hihihi


4 comments:

salwaabubakar said...

wow!!smua rajin2..
msti rumah sntiasa kemas kn..

fzi said...

...hehe... semua dipaksa supaya rajin salwa.... bukan apa untuk mahirkan lagi kemahiran hidup.... :D

kakak said...

rumahku syurgaku...;p

fzi said...

Thanx kak... banyak kakak tolong mama... kesian, penat anakku dalam cuti ni..:))