CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Sedap dan Berkhasiat



"Nak wat camane hah, anak aku tak berape berselera je makan sehari dua ni...", rungut Nida (kawan baik saya yang sejak zaman kolej lagi).

"Cubalah kasi vitamin.... weight gain Appeton tu ke...", saya cuba memberi idea.

"Dah.. macam2 vitamin dah aku kasi, tapi macam tu jugak le...badan tak nak naik2...", katanya lagi.

"Badan tak nak naik tu satu hal, masalah aku dia tak selera nak makan...", sambung Nida lagi sebelum sempat saya jawab.


Tiba-tiba je teringat dialog antara saya dengan Nida semasa beliau menelefon satu hari tu. Dek simpati dengan masalahnya itu, saya pun apalagi mula lah bukak rancangan "KUALI"... hehehe

Cuba kurangkan stress nya dengan bagi idea suh beliau terai ubah menu buat anak2 terchenta... :) Mana la tau berhasil, ya lah kita kadang terlupa nak ubah2 menu untuk hidangan di meja makan tiap hari. Asyik2 masak nasi putih dan menu lauknya pun duk main ulang yang sama je selang dua tiga hari...Balik2 ayam goreng, sayur lemak, sambal udang. Dan kalau breakfast pula asyik2 nasi goreng, mee goreng... Mau tak boring member... ehem, sori sahabatku... just joking.. :)

Supaya tidak dikatakan hanya mampu beri teorinya saja, maka saya pun bagilah satu latihan praktikal untuk rancangan masakan tu... hehe.. Resepinya mudah dan senang sangat untuk disediakan. Masakannya ala-ala western gitu... amat sesuai untuk hidangan sarapan pagi/supper. Gerenti anak2 suka...InsyaAllah.

Caranya mudah,
  • kentang dikupas kulit, kemudian di slice kan kasar2, jangan le halus macam nak buat fun fries.
  • Selepas itu goreng lah ia dalam minyak yang banyak supaya masak serata.
  • Bila dan masak dan agak garing sikit2 tu, angkat keluar.
  • Keluarkan minyak dari kuali hingga tinggal lekat2 kat kuali je sikit, kemudian gorenglah bawang merah yang dah dimayang barang seulas.
  • Masukkan kentang yang digoreng tadi.
  • Tuangkan sedikit sos lada hitam. Kacau perlahan2.
  • Kemudian pecahkan sebiji telor ke dalam mangkuk dan masukkan perlahan-lahan ke dalam kuali yang berisi kentang tadi. Kalau boleh jangan sampai telor kuningnya pecah. Balik2 kan ia, goreng sampai masak.

Dah siap pun.....

Sedap dimakan dengan sos cili dan sedikit mayonis. Nak lebih maju, completekan meal tadi dengan hidangan salad dan sos Thousand Island. Selamat mencuba.

4 comments:

amir acap said...

mmg sdap..x caye cubelah sendiri..!!!! lazat lagi berkhasiat..

salwaabubakar said...

klu ditgk pun mmg dh sedap..
untg amir dpt mama cmni..

fzi said...

Salwa boleh le try buat k, senang je.. asal ada kentang dan telor kat umah dah jadi. Kalau kebetulan black-pepper sos abih boleh tumbuk lada itam biji je sebagai ganti...

Thx salwa :)

salwaabubakar said...

thanx to mama amir..
salwa nk kena try buat jgkla..