CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Solat Sunat Taubat(2)


Alhamdulillah, pagi ni cari masa kejap untuk sambung tulis pasal solat sunat Taubat.. Saya pegi ke usrah kak asmah pun dah agak lewat Isnin lalu, disebabkan ketika itu masih tengah sibuk dengan kerja2 menggoreng donat sebelum mula bersiap untuk ke kelas ..(saat itu rasa 'masa' sangat kritikal.... :))

Sampai-sampai kawan2 dah nak habih ngaji. Dah sampai ke surah-surah 3 Qul dah. Jadi Kak asmah mulakan dengan cerita2 pasal mengapa pentingnya kita mulakan kelas dengan membaca zikir2 tertentu itu. Sebab utamanya ialah tidak lain dari untuk menghindar diri kita dari sebarang gangguan syaitan. Beramai2 kita membacanya, tak tau doa siapa yang masin. Untuk mengambil berkat dari bacaan ayat2 suci al-quran itu(untuk tidak membiarkan berlalu begitu sahaja), berbotol2 air mineral di letakkan di tengah2 ruang samada yang di sediakan oleh kak asmah juga yang di bawa sendiri oleh kami2 semua. Air tersebut kami pakat2 bawa balik selepas kelas berakhir. Banyak manafaatnya buat ahli keluarga masing2 contohnya macam saya sendiri bawa balik untuk tujuan kecerdasan minda dan kejernihan perilaku anak2ku.


*******************
sbgn perihal solat sunat Taubat...

Cara mengerjakan solat sunat Taubat

  1. Waktu bila kita boleh tunaikannya ialah tak kira masa siang/malam tapi lebih afdal malam kerana ia merupakan saat yang lebih mustajab untuk kita bermunajat kepada Allah.
  2. Bilangan rakaatnya ialah 2 rakaat. Tapi tak ada limit boleh diulang2 dalam keaadaan yang bersungguh2.
  3. Surah yang boleh dibaca selepas Fatihah terpulang kepada individu masing2. Kalau ada masa buatlah yang panjang, kalau tidak ada masa hanya baca Qulya di rakaat pertama dan Qulhwallah di rakaat ke 2.
  4. Bacaan ketika sujud elok dibaca doa nabi Yunus (dibaca 40x) . Ini tak wajib tapi elok diamalkan.
  5. Bacaan zikir selepas solat termasuklah: Astaghfirrullah hal azim, subhanallah hi wabi hamdih dan Astaghfirrullah hal azim alla dzi lailahailla hu walhayyul qayyum waatubuilaih dan juga zikir penghulu istighfar Janganlah hanya baca 3, 4 x. Bacalah jikalau boleh 70 - 100 x.
  6. Berdoalah selepas solat.

Kriteria orang-orang yang bertaubat

  1. Mesti ada penambahan ilmu/ibadah kalau mengaku dirinya bertaubat. Contoh kalau dulu tak berapa rajin buat yang sunat2, sekarang dah mula dan konsisten.
  2. Semua amalan yang dilakukan diniatkan semata2 kerana Allah. Untuk mendatangkan pahala bagi segala ibadah, kena ada niat. Dan perlu diingat bahawa ibadah bukan hanya khusus kepada solat dan puasa sahaja. Semua amalan baik yang dilakukan jika diniatkan semata2 kerana Allah sudah bertukar menjadi ibadah.
  3. memaafkan musuh2 dan seteru2. Contoh: Masih tidak dikira orang-orang yang bertaubat jika dah tak bertegor-sapa dengan orang-orang yang pernah sakitkan hati. Kalau hati bersih, InsyaAllah kita tak ada musuh dengan orang.
  4. mampu jaga kata2 dan lidah. Bermaksud mampu mengawal lidah dari mengadu domba, fitnah dan buat benda2 mazmumah.
  5. penampilan diri lebih baik dari sebelumnya. Contoh kalau dulu tak tutup aurat, bila dah bertaubat dia dah pakai tudung.
  6. tinggalkan kawan2 yang tak elok dan buruk budi pekerti lalu berdamping dengan kawan2 yang tergolong dalam barisan ulamak atau kawan2 yang baik amalannya.
  7. akhlak dan budi pekerti sendiri mesti bertambah baik.
  8. memperbanyakkan bangun untuk tunaikan Qiamulail(solat malam) dan berusaha memendekkan tidur di malam hari.
  9. banyakkan bersedekah/mengamalkam kebajikan.
Kesemua kriteria yang tersebut di atas memang nampak simple sahaja tapi ternyata berat untuk dilaksanakan. Adakah kita semua ada kesemua 9 kriteria ini?

Menjawab mewakili diri sendiri.. Wallahu'alam.


0 comments: