CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Result SMA

Mama, kakak dapat Jayyid for SMA!”, kakak memberi khabar gembira melalui call semalam.

Ohh…ia ke kak? alhamdulillah… tahniah k!”, saya spontan menjawab, berbunga2 rasa hati bila mendapat khabar itu.

"Tapi tu la... tak dapat Jayyid-Jiddan la ma..", kedengaran suara kakak macam kesal.

"Hmm..tak pe la kak, dah rezeki kita takat tu..it's ok..bagi mama kakak dah terer dapat Jayyid",jawab saya cuba tenangkan hatinya.
Dulu kemarin kakak dah telefon minta doakan agar dia dapat keputusan yang baik dalam peperiksaan SMA(Sijil Menengah Agama yang khusus buat pelajar2 Tingkatan 4 sekolah agama) yang akan dikeluarkan semalam. Saya pun apalagi sehingga semalam(Jumaat) time teringat, masih tetap mengangkat tangan berdoa untuk kejayaannya. Alhamdulillah kakak berjaya dapat keputusan Jayyid yang merupakan keputusan tahap ke 3 selepas Mumtaz (paling baik) dan Jayyid-Jiddan(Ke 2 baik). Keputusan bagi ketiga2 tahap ini dapat melayakkan diri pelajar2 berkenaan untuk menyambung pelajaran ke peringkat STAM di Tingkatan 6. Berjaya di peringkat STAM bermakna pelajar2 layak pula untuk terus menyambung pelajaran sampai ke Universiti Al-Azhar di Mesir kalau tidakpun sekurang2nya hingga ke Darul Quran yang memang menempatkan ramai bakal2 graduan Mesir.

Jauh di sudut hati saya mengharapkan agar terbuka hati kakak untuk ambik STAM. Tapi kakak nampaknya beria2 mahu fokus sampai takat SPM saja dan seterusnya mahu bergerak ke mana2 IPT (dengan izin Allah) hanya melalui keputusan SPM. Alasan yang diberi, kakak tak kuat menghafal dan rasa tak larat nak hafal kesemua 10 subjek dalam Bahasa Arab jika di peringkat STAM nanti.

Semua terpulang padamu anakku…. Mama hanya doakan yang terbaik buat kakak. Cuma pendapat mama jika kakak teruskan perjuangan menduduki STAM, akan bertambah-tambahlah lagi ilmu agama yang kakak akan ada. Peluang ini hanya datang sekali. Siapa tahu mungkin satu hari nanti kakak menyesal kerana melepaskan peluang yang pernah diberi. Masih banyak masa lagi. Fikirlah dulu. Bila sampai masanya, kakak buat lah keputusan dengan bijak. STAM adalah peringkat tertinggi buat pelajar sekolah menengah agama. Tujuannya bukan hanya untuk kita dapatkan sekeping sijil sahaja tapi yang lebih bermakna bagi mama ianya untuk kakak applykan dalam diri dalam membina jati diri yang lebih kuat. Kakak sekarang dah 17 tahun dan InsyaAllah tak lama lagi akan membina keluarga sendiri. Dengan ilmu agama yang kakak ada, InsyaAllah bersama2 dengan pasangan kelak akan mampu menerbitkan satu keluarga sakinah yang berkah lagi mulia di sisi Allah swt… Itu yang mama doakan buat semua anak2ku…. Semoga Allah makbulkan…

0 comments: