CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Kembali ke sekolah

Tahun baru Hijrah bermula. Azam saya agar tahun baru ini dimulakan dengan seribu niat untuk berbuat perkara2 yang baik sahaja. Itu pesanan dari tazkirah pendek suami buat saya dan anak-anak sepulangnya beliau dari majlis Maal Hijrah di surau.

Kata papa, semuanya bermula dari niat atau dengan lain perkataan 'lintasan hati'. Kena pasang niat untuk berbuat semua benda baik, contohnya niatkan dalam hati untuk ke tanah suci, nak istiqamah Solat Dhuha, nak cuba sedaya upaya solat di awal waktu dan lain-lain lagi. Dah niat yang baik itu pun, InsyaAllah dah dapat pahala. Kalau buat semua yang diniatkan itu, InsyaAllah lagi berganda pahalanya.

Moga tahun baru ini bermula dan berlansung dalam keteguhan iman bak kata seorang sahabat saya kak Asmah..."
berhijrahlah dengan keimanan"...

Bermulanya tahun baru hijrah bersaing dengan lembaran baru bagi tahun masehi 2009, maka anak-anak pun akan mula kembali ke sekolah. Semalam kakak dah selamat balik ke asrama SAMT kkb untuk memulakan sesi persekolahannya di Tingkatan 5. Manakala Shilah, anak saya yang ketiga pula akan masuk Tingkatan 2 di SMKBS. Amir, nak yang sulong pula telah terpilih untuk PLKN(khidmat negara) di Lumut, Perak. Maka kembali sunyilah rumah kami setelah ceria dengan gelak-tawa anak-anak selama 2 bulan cuti sekolah tempohari.

Saya sempat bakar choccolate cake buat bekal kakak balik asrama petang tu. Masa tengah sibuk-sibuk kemas barang untuk keperluannya di sana, hati saya dah mula terusik bila ingatkan kakak yang dah nak kena balik hostel setelah lama berada di rumah.

Teringat waktu-waktu di mana kakak tolong saya masak untuk makan tengahari kami di waktu saya kadangkala sibuk dengan kueh2 yang orang tempah. Terasalah pula nikmatnya bila sesekali dapat makan masakan anakku yang sedang remaja ini....Boley tahan sedap... terer anakku.. :)


0 comments: