CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

SPM oh SPM

"Hai ma, abg ngah study sejarah ni. Slase ni pkse bm n sej."

Itu lah bunyi sms pendek dari anak saya Amir yang saya terima pagi tadi.

Saya segera menelefon balas memandangkan hari ini hari Jumaat(yang merupakan hari minggu di Kedah). Biasanya kami bertelefon waktu2 malam sepulangnya abang dari 'prep malam' dalam jam 11.30.

"Assalamualaikum, hai bang...." sapa saya.

"Waalaikumussalam, hai ma..." balas abang.

Kami terus bercerita pasal SPM yang lagi 4 hari akan dihadapi. Saya ulang mengingatkannya agar tidak panik di saat-saat akhir sebelum SPM bermula ini. Kata2 semangat terus di ulangi agar abang memandang ke depan dan tidak lagi menoleh pada result exam yang lepas2. Yang penting SPM. Exam semester yang dah berlalu(tidak berhasil mencapai ranking kelas pertama yang memerlukan aggr. 3.50 -4.00) jangan dijadikan ukuran. Ia harus dilupakan dan sekarang hanya perlu fokus untuk meraih keputusan yang cemerlang dalam SPM nanti.

Teringat saya akan cerita Kungfu Panda yang ditontonnya bersama rakan2 form 5 semasa satu sesi tayangan di maktab baru-baru ini. Abang menceritakan kisah bagaimana Panda yang sedang bertarung telah ditanya oleh lawannya mengenai rahsia yang membuatkan 'masakan mee' nya menjadi kesukaan ramai.

Panda hanya menjawab, "Tiada rahsia apa2, hanya aku YAKIN mee aku sedap, itu saja!!"

Hahaha... kisah itu sering saya selitkan dalam perbualan telefon kami kebelakangan ini. Dan abang selalunya positif dan gelak...hehehe... bila saya kata "Bang, u must BELIEVE!" (kata2 hikmat dalam Kungfu Panda).

Ok bang, mama ucapkan Selamat Pereksa....InsyaAllah, ALLAH akan permudahkan abang dalam menjawab soalan peperiksaan. Mama dan papa selalu doakan abang mahupun adik2 agar berjaya di dalam pelajaran, menjadi insan yang berilmu pengetahuan yang tinggi, beramal Soleh dan berhati mulia. Jangan risau. Jangan sekali2 berputus asa. Selalulah bersolat hajat minta pertolongan Allah, sebaik-baiknya tunaikan selepas setiapkali Solat fardhu setiap hari. Usaha abang membuat latih-tubi di saat2 akhir ini di samping solat hajat 5 kali sehari, InsyaAllah akan membuat abang tambah yakin dalam mencapai apa yang diimpikan. InsyaAllah usaha abang akan membuahkan hasil. U must BELIEVE!

Kejap lagi mama akan ke Kuala Kubu ambil kakak. InsyaAllah mama akan ajak papa, kakak dan shilah solat hajat malam ni khusus buat abang yang akan pereksa Selasa ini. K bang...take care.

Love, mama
Wassalam.