CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Surah Dan Ayat-ayat yang Utama

Di antara yang dituntut dan dianjurkan ialah membaca surah-surah dan ayat-ayat yang disebut oleh beberapa Hadis Nabi saw tentang keutamaannya, dan dikhususkan ganjaran yang besar terhadap orang yang melazimkan diri untuk membacanya pada setengah-setengah waktu.

Di antaranya:

  • Surah Al-Kahfi

Membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat dan malamnya. Tersebut di dalam sebuah Hadis: "Siapa yang membacanya (surah Al-Kahfi), niscaya diampunkan dosanya hingga ke hari Jumaat yang hadapan dan dipancarkan cahaya dari tumitnya menjulang ke atas langit."

  • Surah Al-Baqarah

Di dalam suatu riwayat dikatakan: "Rumah yang dibacakan surah Al-Baqarah, tidak diduduki syaitan sampai 3 hari."

  • Surah Yasin

Bersabda Rasulallah saw: "Yasin itu hatinya Al-Quran, tiada seseorang yang membacanya dengan niat menujukan dirinya kepada Allah dan Hari Akhirat, melainkan diampunkan Allah dosanya."

Di dalam riwayat yang lain, Rasullallah saw bersabda: " Siapa yang membacanya(Yasin) sama seperti membaca Al-Quran sebanyak 10 kali."

  • Surah A-Mulk

Bersabda Rasulallah saw: " Ia adalah surah yang mengandungi berbagai manfaat dan menyelamatkan manusia dari azab kubur."

Riwayat yang lain lagi: Bahawasanya surah Tabarak(Al-Mulk) itu tersemat di hati setiap Mu'min dan bahawasanya ia pernah memohon syafaat kepada seorang lalu diampunkan dosanya. Diberitakan daripada Jabir r.a berbunyi: Bahawa Rasulallah saw tidak akan tidur melainkan setelah membaca surah Alif-Lam Mim Tanzilul-Kitab (As-Sajdah) dan surah Tabarak(Al-Mulk) pada setiap malam.

  • Surah Ad-Dukhan

Bersabda Rasullallah saw: "Siapa yang membaca surah Ad-Dukhan pada malam hari, niscaya ia diampunkan Tuhan pada waktu paginya."

  • Surah Al-Waqiah

Rasulallah saw bersabda: "Barangsiapa membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam tidak akan ditimpa kepapaan.

  • Surah Idza Zulzilatil Ardhu (Az-Zilzal)

Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi saw telah berkata: "Barangsiapa membaca pada malam hari surah Idza Zulzilatil-Ardhu)Az-Zilzal), maka akan diberikan pahala baginya seperti membaca setengah Al-Quran."

  • Surah Alhaakumut-Takathur

Baginda bersabda: "Siapa yang membacanya, sama seperti membaca 1000 ayat."

  • Surah Qul Huwallahu Ahad (Al-Ikhlash)

Baginda bersabda: "Sesungguhnya surah ini menyamai sepertiga Al-Quran dan siapa yang membacanya 10 kali, dibina baginya suatu istana di dalam Syurga."

Adalah dianjurkan supaya kita membaca surah Al-Ikhlash ini sebanyak 10 kali, sesudah habis tiap-tiap sembahyang. Begitu pula pada setiap pagi dan petang dan ketika hendak tidur.

  • Surah Al-Fatihah

Nabi saw bersabda pula:"Sesungguhnya ia adalah surah yang amat utama di dalam Al-Quran. Ia dikenal sebagai Sab'ul-matsani(tujuh ayat yang mengandungi rahsia utama) dan ia juga dikenal sebagai Al-Quran yang Maha Agung".

  • Ayat Kursi

Ia adalah penghulu segala ayat-ayat al-Quran dan sesiapa yang membacanya sesudah setiap sembahyang fardhu, tidak akan terhalang antaranya dengan masuk Syurga kecuali mati saja. Dan sesiapa yang membacanya sebelum tidur tidak akan diganggu oleh syaitan hingga ia bangun pagi.

  • penutup Surah Al-Baqarah

Ada sebuah riwayat yang menyebut: "Bahawa sesiapa yang membaca 2 ayat terakhir dari surah al-Baqarah pada setiap malam niscaya ia akan dicukupiNya."

Berkata nabi saw: "Ajarkanlah kedua ayat itu kepada isteri dan anak-anak kamu kerana kedua ayat itu adalah sebagai shalat, bacaan Al-Quran dan doa."

Allah swt semata2 yang boleh memberi taufiq dan bantuan, tiada Tuhan selain dari-Nya dan memadailah Allah sebagai tempat menyerah yang sebaik-baiknya.

Wallahu'alam.


**(Sumber dari buku (1)Nasihat Agama dan Wasiat Iman (2)Kumpulan Doa dan Zikir- Imam Nawawi )