CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Keutamaan Solat Dhuha

Semalam saya telah dikunjungi oleh Kak Asmah, seorang sahabat merangkap guru tazkirah yang pada satu ketika saban minggu saya hadiri kelas usrah di rumah beliau.
Dah agak lama tak jumpa, jadi ada la peluang kami saling bertukar khabar.  Sementelah dalam beberapa bulan ini, hubungan silaturrahim hanya melalui sms atau e-mail sahaja.  Jadi bila berpeluang jumpa tu, banyaklah kata2 nasihat yang kak asmah berikan buat panduan.

Antaranya ialah... keutamaan dalam kita menyempurnakan Solat Dhuha.

Saya akui kebelakangan ini Solat Dhuha yang memang jadi salah-satu rutin di waktu pagi saya kadang ter'miss' juga. Biasalah kita manusia ini ada saja alasan untuk tidak istiqamah dalam perkara2 ibadat.  Alasannya... sibuk... tak sempat.... dan sebagainya.

Kata kak Asmah, kalau kita tunaikan Solat Dhuha terlebih dulu sebelum mulakan urusan lain di pagi hari, Insyaallah dengan sendirinya urusan kita yang lain ikut dipermudahkan oleh Allah swt. Selain itu, rezeki yang tidak disangka-sangka pun InsyaAllah akan datang tanpa diduga.

Contoh: 2 orang individu....... yang satunya struggled dalam mencari rezeki tetapi banyak abaikan urusan agama dan seorang lagi banyak berserah diri pada Allah swt, tetap bekerja tetapi bekerja hanya seadanya. Kedua2nya InsyaAllah sama-sama dikurniakan rezeki oleh Allah namum rezeki orang yang kedua lebih murah malah lebih berkat lagi kerana sesudah kita melakukan apa yang disuruh-Nya maka selebihnya terserahlah kepada-Nya untuk memudahkan urusan dunia kita.

Hati kecil merasa kesal kerana lalai dan tidak begitu konsisten dalam menunaikan Solat Dhuha ini walhal ia adalah satu solat sunat yang harus diperlihara.



*******
Sepertimana yang diketahui, sekurang-kurangnya mendirikan solat Dhuha ialah 2 rakaat dan sebanyak-banyaknya ialah 8 rakaat, dan ada setengah ulama mengatakan hingga 12 rakaat yang mana kelebihannya amatlah besar.

Merujuk kitab Riyadhus Shalihin oleh Imam Nawawi, ada satu hadis Rasulallah saw yang menyebut:
Dari Abu Zar r.a dari Nabi saw sabdanya:
"Setiap ruas tulang dari seseorang di antara engkau semua itu harus ada sedekahnya pada saban pagi harinya, maka
  • setiap sekali tasbih - bacaan Subhanallah - adalah sedekah,
  • setiap sekali tahmid - bacaan Alhamdulillah - adalah sedekah,
  • setiap sekali tahlil - bacaan La ilaha illallah - adalah sedekah,
  • setiap sekali takbir -bacaan Allahu Akbar - adalah sedekah,
  • menyuruh kepada kebaikan adalah sedekah,
  • melarang kepada kemungkaran adalah sedekah
  • dan yang sedemikian itu dapat dicukupi oleh dua rakaat yang dilakukan oleh seseorang dari Solat Dhuha." (Riwayat Muslim)

Dari buku Nasihat Agama dan Wasiat Iman, menurut Imam Habib Abdullah Haddad:  

...sembahyang di waktu ini(waktu solat Dhuha) dinamakan juga dengan sembahyang Awwabiin, dan kelebihannya sama seperti sembahyang di antara waktu Maghrib dan Isya'. Maksud Awwabiin ialah kembali kepada Allah Ta'ala pada masa-masa lalai. Kedua waktu untuk sembahyang Dhuha dan sembahyang antara Maghrib dan Isya' termasuk waktu-waktu yang sentiasa manusia lalai.
Waktu yang pertama ialah kerana manusia terlalu bertungkus-lumus mencari sara hidup dan keuntungan dunia. Manakala waktu yang ke2 ialah kerana kesibukan manusia hendak kembali ke rumah masing-masing dan untuk menjamu selera.

Oleh itu maka barangsiapa yang kembali kepada Tuhan dan menyediakan diri untuk beribadat dan taat kepadaNya pada waktu-waktu tersebut, niscaya akan mendapat kedudukan yang tinggi di sisiNya.

Wallahu'alam.