CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Peribadi Teman Yang Soleh

Telah berkata Hujjatul-Islam, Iman Ghazali rahimullah....
"Jika anda ingin memilih sahabat, hendaklah anda periksa 5 perkara berikut:
  1. akal fikiran
  2. baik budiperkerti
  3. lurus perjalanan
  4. tidak terlampau menggantungkan diri kepada dunia semata-mata
  5. tidak bercakap dusta
Setelah menjadikan seseorang sebagai sahabat atau teman dan sesudah terjalin persahabatan dan ramah-mesra, maka ketika itu ada pula beberapa hak dan kewajipan yang seharusnya kita laksanakan, di antaranya:
  1. hendaklah mengharapkan sesuatu yang baik baginya sebagaimana kita mengharapkan bagi diri sendiri.
  2. Membenci sesuatu yang tidak baik baginya sebagaimana kita membencinya bagi diri sendiri.
  3. hendaklah mengambil berat tentang urusannya, mengingat kebaikannya serta gembira ketika ia gembira dan bermuram ketika ia merasa sedih.
  4. hendaklah berusaha untuk menimbulkan kegembiraan di dalam hatinya.
  5. hendaklah memelihara namanya di waktu ia masih hidup mahupun sudah meninggal dunia.
  6. hendaklah membantu keluarganya walaupun sesudah ia meninggal dunia.
  7. hendaklah membantunya ketika ia dalam keperluan/kesulitan".
Bercakap mengenai teman atau kawan ni.. alhamdulillah ramai sudah bilangan kawan yang bertamu di hati saya sehingga ke hari ini. Selari dengan perjalanan hidup dalam melalui berbagai peringkat usia, kawan datang dan bertukar silih berganti. Namun sehingga kini, syukurlah kerana masih ada bilangan kawan yang tetap menjadi sahabat biarpun masa beredar dan suasana bertukar.
Sahabat yang baik itu dapat kita kenal bila sudah lama kita bersahabat dengannya, bila sudah melalui bermacam perkara atau pengalaman bersama-sama yang dari situ kita dengan sendirinya boleh menilai apakah seorang sahabat kita itu merupakan intan atau kaca.

Hidup kita ibarat roda yang berputar, ada masa kita di atas dan ada masanya kita di bawah. Semasa kita di atas kita biasanya tidak kisah dan tidak begitu memandang berat siapa sahabat sejati kerana kita punya banyak kemampuan untuk tidak merasa perlunya bergantung kepada seseorang sahabat.
Namun bila kita berada di bawah, tiada kelebihan dalam urusan agama maupun urusan dunia untuk dimuliakan, agak kesempitan dalam harta duniawi maka dengan sendirinya akan terasa kerenggangan persahabatan dengan orang yang kita anggap kawan di masa kesenangan kita dulu.

Itu lah adat dunia dan itulah hakikat manusia. Semuanya bermula dari hati di mana hati itu ialah penghulu segala anggota. Padanya tersimpan semua asas akidah, akhlak dan budipekerti, niat yang baik dan niat yang tidak baik. Tiada kebahagiaan di dunia mahupun akhirat selagi hati itu belum dibersihkan dari sifat-sifat buruk yang tercela untuk kita segera menyerikannya pula dengan sifat-sifat yang terpuji.

Saya seringkali teringat akan firman Allah iaitu: "Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah yang paling banyak taqwanya kepada Allah" (Al-Hujarat:13)

Moga Allah swt menggolongkan kita sekelian ke dalam kumpulan orang-orang yang lurus dan bersih hatinya lahir dan batin... InsyaAllah.

Pandangan Mata - H...