CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Orkid Kesayangan


Orkid memang menjadi kesayangan saya. Saya sukakan orkid sejak dulu dan admire melihat berbagai jenis spesis orkid yang cantik dan menawan. Kecantikannya begitu menyerlah dan unik. Setiap kali melihatnya hati turut berbunga. Setiap kali memandangnya memberi suatu kepuasan yang sukar digambarkan. Hanya mereka yang meminati orkid terutama yang membela dan merawatnya akan dapat merasakan apa yang saya rasa ini.

Hobi ini sebenarnya bermula semenjak saya tinggal di rumah sewa 18 tahun dulu lagi. Kalau tak silap saya sehingga kini sudah ada 118 pokok orkid pelbagai spesis yang telah dapat dikumpul. Di sini saya paparkan beberapa snapshot orkid belaan saya istimewa untuk tatapan semua.


Di masa terluang biasanya saya keluar membelek, melihat kalau-kalau ada siput atau serangga perosak, membuang daun-daun orkid yang kering dan juga mencabut rumput liar yang tumbuh di dalam/sekitar pasu.

Kebanyakan orkid di rumah kami telah
matured, jadi tidaklah memerlukan penjagaan yang teliti berbanding ketika masih 'baby'. Waktu mula mengumpul orkid dulu, setiapkali turun KL saya biasanya mengajak suami singgah ke Taman Orkid di Lake Garden untuk mencari spesis yang belum ada. Kami juga tidak melepaskan peluang berkunjung ke mana-mana pameran/Pesta Orkid Antarabangsa yang sering diadakan setiap tahun untuk melihat spesis-spesis yang unik dari dalam dan luar negara.
Saya lebih suka membeli cutting/anak/baby nya sahaja dari membeli yang sudah bloom kerana lebih merasa keseronokan jika menanamnya dari mula dan seterusnya melihat ia bloom hasil penjagaan tangan sendiri. Dari segi harga pula membeli baby/cutting lebih menjimatkan terutamanya untuk spesis butterfly contohnya, jika dibeli pokok yang sudah matured harganya lebih rm25 setiap satu pasu berbanding hanya membeli baby butterly yang berharga sekitar rm3.50 - rm5.

Jadi dengan kos yang tak begitu membebankan ini, dapat lah saya mengumpul spesis-spesis orkid yang berlainan jenis dan warna yang ternyata mempunyai berbagai jenis nama yang pelik dan sukar diingat. Namun di antara spesis yang di tanam, yang paling saya minati sekali ialah spesis hutan yang mana setiap kali berbunga akan mengeluarkan bau yang wangi dan harum.


Seorang kawan saya satu waktu dulu ada menceritakan yang emak saudaranya di kampung membaja orkid hanya dengan menggunakan kerang yang dibeli di pasar. So saya apa lagi, 2 bulan sekali tidak lupa membeli 2kg kerang untuk dijadikan baja orkid saya. Setiap pasu saya letakkan 2 atau 3 biji kerang mentah bergantung kepada saiz pasu.

Cuma masalahnya, jika kita menggunakan kerang sebagai baja, ia akan mengundang bau yang kurang menyenangkan untuk beberapa hari. Jadi sebelum 'membaja dengan kerang' awal-awal lagi saya mengingatkan suami dan anak2 supaya
everybody notice pasal ni dan kenalah tahan baunya setiap kali melintasi pergola dan rumah orkid kami.

Selain dari baja kerang, saya juga sesekali menyiram orkid dengan baja kimia berwarna-warni yang perlu di bancuh dengan air terlebih dahulu. Baja ini sebenarnya perlu di spray pada daun dan batang orkid, tapi saya mengambil langkah menyiram terus pada keseluruhan pokok untuk menjimatkan masa.

Sebulan sekali pula, saya juga ada meletakkan baja organik kambing sebagai penyubur tambahan pokok-pokok orkid saya. Alhamdulillah, hasilnya orkid yang saya tanam dan rawat tumbuh dengan subur dan sentiasa berbunga. Bunga2 ini kadang kala saya petik untuk dijadikan penyeri ruang tamu kami atau sebagai
souvenir buat sahabat yang datang bertandang. Alhamdulillah syukur....