CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

FZ Frozen Food


Alahai...penatnya.. hari ni lelah dan penat sekali rasanya. Apa tidaknya, sejak dari minggu lepas lagi tak berhenti uli tepung untuk siapkan tempahan bagi FZfrozen food kami. Alhamdulillah lepas cuti sekolah penggal ke2 tempohari ada saja order yang datang dari kawan2 maupun jiran di kawasan perumahan kami. Semalam saya struggle buat karipap...syukurlah dapat siapkan 19 pek sebab intinya dah siap sehari lebih awal. Kena siapkan semalam sebab stok karipap sudah habis sedangkan Mr Liew rumah depan order 6 pek karipap dan 4 pek donat, katanya hendak sebelum pukul 6 petang. Dulu kelmarin dah hantar 2 biji chocolate cake ke rumahnya, tak pasti dia order untuk makan anak beranak atau hendak bagi orang. Camana pun janji semuanya siap...mission accomplished! Syukur lah.. FZfrozen Food ini actually bermula operasi jualannya sejak awal tahun ini. Dalam cuti sekolah bulan 12 hari tu, dah mula buat sikit2 dengan bantuan anak-anak yang semuanya ada di rumah. Amir dan Shilah tolong uli donat dan pau, manakala kakak jadi background helper. Saya katakan background helper sebab anak saya yang seorang ini tak berapa minat sangat dalam kerja2 buat kueh (yang leceh2 ni..haha) so dia just tolong cuci pinggan mangkuk dan bantu dalam masak2 for lunch and dinner saja.

Untuk menjadikan impian menjadi realiti saya dan suami decide untuk cari freezer yang sesuai untuk memuatkan frozen food kami. Jadi, ada satu weekend tu kami spend masa round cari freezer yang kalau ikutkan saya mahu yang besar tetapi dengan harga murah. Selepas balik dari kenduri di rumah kak Aini di Taman Koperasi Polis, saya terus ajak suami survey freezer di Taman Sri Gombak. Ada yang berkenan di hati, tapi setelah tawar menawar masih juga tidak dapat harga yang berpatutan, kami lansung decide nak survey harga model yang sama di Rawang on the way back home. Alhamdulillah di sana akhirnya tercapai juga hajat untuk mendapatkan freezer tersebut yang panjangnya 3' dengan 'harga patut' (menurut kata 'Paul' tuanpunya kedai) iaitu rm1030.

Dipendekkan cerita maka terlaksanalah perjalanan operasi FZfrozen food dengan adanya petiais sejukbeku yang boleh memuatkan lebih 200 pek produk kami itu. Maka bermulalah episod saya berteman dengan tepung hampir setiap hari untuk menghasilkan donat, roti goreng (inti kacang merah), karipap, pau kacang merah, pau kaya dan pau kelapa. Waktu memulakan kerja2 menguli tepung biasanya bergantung kepada mood saya, kadangkala saya mulakan pagi2 lagi kadang selepas Shilah (anak yang ke 3) pergi ke sekolah jam 12 tengahari. Dalam sehari biasanya saya dapat siapkan 8 hingga 12 pek frozen food jika lapang atau waktu di mana saya tidak terkejar2 untuk siapkan kerja rumah yang lain.

Itulah business saya buat masa ini. Kerja ini sebenarnya memerlukan stamina yang kuat dan mood yang baik sebab semuanya dibuat secara manual. Tidak ada mesin penguli yang membantu dan saya juga tidak meggaji pekerja. Semuanya dibuat sendiri dan kalau kebetulan anak2 ada di rumah mereka saja lah yang menolong sedikit sebanyak.

Namun saya merasa happy dengan bisnes ini kerana ianya mendapat sambutan yang agak baik dari kawan2 maupun jiran-jiran. Pagi tadi alhamdulillah ada incoming call order 30 pek donat dan 10 pek roti goreng dari seorang regular customer yang kedainya beroperasi di Selayang. Semoga rezeki dari usaha ini mendapat keberkatan dari Allah swt...Alhamdulillah syukur...