CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Faedah Membaca dan Mentela'ah.


  1. Mengusir perasaan was-was, cemas dan sedih.
  2. Menghindarkan diri agar tidak tenggelam dalam hal-hal yang karut dan sesat.
  3. Menjauhkan kemungkinan kita berhubungan dengan orang-orang yang menganggur dan tidak ada aktiviti.
  4. Melatih lidah untuk bercakap dengan baik, menjauhkan kesilapan dalam ucapan malah dapat menghiasi ucapan kita dengan hikmah.
  5. Mengembangkan akal, mencerahkan fikiran dan membersihkan hati nurani.
  6. Meningkatkan pengetahuan dan mengembangkan daya ingatan serta pemahaman dalam satu-satu perkara.
  7. Dapat mengambil faedah dari pengalaman-pengalaman manusia, hikmah orang-orang yang bijak dan mendapatkan hukum & fatwa dari para ulama'.
  8. Mematangkan kemampuan kita untuk mencari pengetahuan, mempelajarinya lalu menerapkan pengetahuan tersebut dalam gaya kehidupan sehari-hari..
  9. Meningkatkan keimanan khususnya ketika membaca buku-buku tulisan ilmuwan Islam. Buku adalah pemberi nasihat dan pendorong jiwa serta penyuruh kepada kebaikan yang paling bijaksana.
  10. Membantu fikiran agar lebih tenang, membuat hati agar lebih terarah dan mampu memanafaatkan masa agar tidak terbuang dengan sia-sia.
  11. Dapat mengasah pemahaman kita dalam memahami makna sesuatu perkataan dan maksud ungkapan tertentu.

Renungan: "Buku adalah teman sejati yang tidak akan memujimu dengan berlebihan, sahabat yang tidak akan menipumu, dan teman yang tidak membuatmu bosan. Dia adalah teman yang sangat bertimbang-rasa yang tidak akan menghalaumu, dia adalah jiran yang tidak akan menyakitimu dan dia adalah teman yang tidak akan memaksamu mengeluarkan apa yang kamu miliki. Dia tidak akan memperlakukanmu dengan tipu daya, tidak akan menipumu dengan kemunafikan dan jelasnya tidak akan berbohong."