CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Makan Sayur Setiap Hari

(Penjagaan kesihatan dan perawatan alternative)

Bayam(merah)
mengandungi vitamin A dan C. Makan bayam memang baik untuk kanak2, ibu yang menyusu dan pesakit yang menghidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan atau masalah ginjal.
Seluruh bahagian bayam tua: Direbus dan diminum dapat memperbaiki penglihatan dan memperkuatkan hati.
Akar: Direbus lalu di sapu pada tempat pendarahan dapat menghentikan pendarahan.

Bayam Itik(hijau)
Dimakan bagi tujuan mengeluarkan racun dalam badan.

Belimbing Buluh
Mengandungi vitamin A dan C.
Buah: Diawet dengan garam, boleh dijadikan minuman herba untuk merawat batuk, perut memulas kerana terlalu banyak hempedu dilepaskan dalam perut, panas badan, seriawan usus dan tekanan darah tinggi.
Daun: direbus dan diminum untuk mengubati bengkak pada dubur, melegakan demam panas, diabetis, penyakit seriawan usus(skurvi). Air rebusannya juga boleh disapu pada muka untuk merawat jerawat dan beguk.
Daun ditumbuk lumat dan tampal pada kulit untuk merawat batuk, bisul dan gatal-gatal.

Bendi
Bendi berkesan melawaskan buang air kecil dan mengurangkan radang. Ia mengandungi vitamin B.
Buah: Dikatakan baik untuk menguatkan otak, iaitu bagi menambahkan daya ingatan dan kecergasan.

Kacang Botor
Mengandungi vitamin A,C dan tokoferol(mempunyai kesan sebagai antipenuaan dan bersifat antioksidan).
Buah yang muda dan lembut dijadikan sayuran mentah, digoreng , dibuat kerabu dll.
Daun: ditumbuk lumat dan ditampal pada bisul.

Kacang panjang
Mengandungi vitamin A penting untuk kesihatan mata, vitamin B untuk kesihatan sel dan vitamin C untuk menjaga kesihatan kulit.
Dimakan sebagai ubat herba tonik, menghilangkan rasa dahaga, ubat cirit-birit dan sebagai penawar kepada orang yang terlalu kerap membuang air kecil.


Kangkung
Mengandungi vitamin A dan C.
Dimakan sebagai ubat herba untuk melawaskan pembuangan air besar dan juga sebagai tonik. Kangkung digunakan sebagai penawar racun dalam makanan dan minuman. Kangkung direbus dan airnya diminum sebagai ubat batuk. Makan banyak sayur kangkung boleh menenteramkan keadaan gelisah, tidak lena tidur dan sakit kepala.

Kucai
Mengandungi vitamin C dan karotena penting untuk kesihatan mata.
Makan sayur kucai dipercayai akan meransang pemulihan daripada keletihan. Di makan atau direbus dan diminum untuk merawat masalah usus, sakit gigi dan tumor.
Boleh ditumbuk lumat dan ditampal pada gigi yang sakit. Aktiviti antitumor mungkin disebabkan oleh kandungan karotena serta vitamin C yang banyak di dalam kucai.

Labu Kuning
Mengandungi vitamin A, B dan C.
Direbus dan diminum atau dimasak dan dimakan untuk rawatan menurunkan tekanan darah tinggi.

Lobak Merah
Mengandungi vitamin C dan beta-karotena penting untuk kesihatan mata dan vitamin C untuk kesihatan kulit.
Dibuat jus dan disapu pada tempat terbakar. Lobak merah dimakan sebagai tonik umum, tonik perut dan ubat untuk mengeluarkan angin dalam perut dan usus.

Pegaga
Amalan kerap memakan pegaga menjadikan awet muda dan tubuh badan tidak gemuk. Pada masa lampau ada gerai yang menjual jus pegaga sebagai tonik untuk menyihatkan badan dan mengurangkan panas badan.
Dimakan, dibuat jus minuman atau direbus untuk diminum sebagai penawar alahan, antikanser, menghentikan pendarahan dan menyembuhkan luka, melawaskan buang air kecil, meransang peredaran darah, merawat cirit-birit, merawat sakit keronkong, penawar kencing berdarah, penawar batu karang, penawar demam panas, penawar ulser, sebagai minuman tonik dan menurunkan tekanan darah tinggi.

Peria
Mempunyai sifat antimicrobial, antitumor dan antivirus. Sebatian carantin yang terdapat dalam buah peria mengurangkan paras gula dalam darah. Buah dan daun mengandungi bahan kimia yang boleh merencat pertumbuhan tumor kanser tertentu. Untuk mengurangkan rasa pahit, peria boleh dicelur dahulu, disapu dengan garam atau direndam di dalam air garam sebelum dimasak. Peria adalah makanan berkhasiat yang mengandungi banyak mineral dan vitamin.
Buah: dimakan atau direbus untuk diminum sebagai ubat herba antimikrob, antitumor, membunuh cacing dalam perut dan usus, cirit-birit, mengecutkan otot, minuman tonik, tonik perut, ubat kencing manis, rawatan kulit terbakar, luka-luka, penyakit kulit, sampu dan sakit perut.
Buah peria yang dimasak sebagai lauk dimakan untuk mengubati batuk, bengkak sistem pernafasan, banyak kahak dan mencuci tubuh.

Saderi
Mengandungi vitamin A, B dan C
Direbus lalu diminum untuk rawatan demam denggi, tekanan darah tinggi, kekejangan otot dan sakit sendi. Saderi yang dimakan mentah boleh meransang aktiviti system saraf.

Salad
Mengandungi mineral, vitamin B, C dan beta-karotena penting untuk kesihatan mata.
Dimakan atau direbus dan diminum sebagai tonik, penawar, mengeluarkan angin dalam perut dan usus, melawaskan buang air besar dan mengatasi rasa haus.

Sengkuang
Mengandungi mineral, vitamin C
Jus ubi sengkuang dicampurkan gula diminum untuk melawaskan buang air kecil, penawar demam kuning dan gout.

Terung
Mengandungi vitamin B, C dan mineral
Buah: dimakan sebagai penawar jika tersalah makan cendawan beracun. Buah terung dibakar hangus dan abunya digunakan untuk disapu semasa masih panas pada buasir.

Terung pipit(t.manggor)
Mengandungi vitamin A, B dan C
Seluruh bahagian: ditumbuk lumat dan cecair diperah keluar digunakan sebagai penawar bisa patukan ular dan bisa sengatan serangga.
Buah: dimakan untuk melegakan sakit perut.
Akar: ditumbuk lumat dan ditampal pada bahagian kulit kaki yang retak, pada tempat bengkak untuk melegakan sakit dan mengedarkan darah dari tempat bengkak. Akar terung pipit direbus dan diminum air rebusan untuk merawat demam panas, pitam dan sawan.

Timun
Mengandungi mineral, vitamin A, B dan C
Timun dimakan sebagai ubat melawaskan buang air kecil, menyejukkan badan, merawat sampu, batu karang dalam hempedu dan mengatasi sakit kerongkong.
Buah muda: digunakan untuk mengubati masalah kulit seperti terbakar atau melecur dan untuk melicinkan kulit. Sekeping timun diletak pada kulit atau mata untuk kesihatan kulit.

Tomato
Jus tomato boleh menghalang pertumbuhan bacteria tertentu. Ia juga mengandungi mineral, vitamin A, B dan C.
Buah: boleh melawaskan buang air besar, digunakan sebagai ubat demam tifoid, batu karang, sampu, mata merah dan bengkak serta telinga bengkak.
Daun: ditumbuk lumat dan disapu pada muka untuk merawat masalah kulit yang terlalu lama terdedah kepada sinar matahari.

Ubi kentang
Kandungan asid askorbik dalam ubi kentang penting untuk kesihatan kulit.
Isi ubi mentah diparut dan tampal pada kulit terbakar atau campur sedikit minyak sebelum ditampal. Sekeping ubi kentang mentah diikat pada kulit yang melecur terkena air panas mendidih.

Ulam Raja
Mengandungi vitamin A dan mineral kalsium yang penting untuk kesihatan tulang.
Seluruh bahagian: dimakan atau direbus minum sebagai ubat herba untuk mencuci darah, tonik otot dan menguatkan tulang.

Daun Selom
Mengandungi vitamin A, B,C dan mineral.
Selom boleh digunakan sebagai pengganti daun saderi. Daun dan batang: dilumatkan ditampal pada bisul, bengkak kerana kanser dan bekas gigitan atau patukan ular dan kala. Air rebusan selom diminum sebagai penawar demam panas, selesema, susah buang air kecil dan kencing bercampur darah.


0 comments: