CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Jangan bertangguh untuk Taubat

Alhamdulillah, papa usahakan balik ofis awal semalam sebab nak realisasikan plan kami untuk ke Kuliah Maghrib di masjid.. Rugi rasanya jika tidak dapat hadir di majlis ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Zahidi yang sebagaimana kebiasaan kami gelarkan dengan nama ustaz penawar bagi hati...

"Jangan bertangguh untuk bertaubat....", kata ustaz masa mula membicarakan perihal Taubat berpandukan Kitab Penawar Bagi Hati malam tadi. Saya ambik port baik punya, bersandar kat tiang besar, duduk bersebelahan pula dengan Makcik Kay yang sama2 tekun mendengar... alhamdulillah.


...Kata ustaz...

Yang nak terima taubat kita adalah Allah, jadi kenalah kita bersihkan hati sebelum bertaubat. Nak bersih hati, ibadah kita pada Allah kenalah ikhlas. Zahir ibadah, batin pun ibadah.... Kulit ibadah, isi pun mesti ibadah . Ikhlaskan semata2 untuk Allah. InsyaAllah hasilnya manis. tak rasa susah , takde berat untuk kita melakukannya. Sebab di hati tiada lain selain dari Allah. Contoh: Walaupun hujan lebat, kereta buat hal, tetap usahakan datang ke masjid untuk hadir di majlis ilmu. Tak rasa membebankan, tak rasa ianya satu masalah.

Orang yang kasih pada ibadah, waktu nak lelapkan mata pun masih teringat ada sesuatu yang belum selesai. Teringat Quran belum baca. Lantas terus bangun dan baca Quran 2 m/surat.
Bila selesai baca sehelai tu, rasa manis. Bila terjaga di tengah malam pula, bukan sekadar terbangun untuk ke bilik air tapi rupa2nya ada hikmah lain, terbuka hati untuk dirikan solat tahajjud 2 rakaat... alhamdulillah rasa manis dalam ibadah...

Taubat mesti tiap2 malam. Bukan sebulan sekali, bukan setahun sekali. Bila dah taubat:

  • yang suka mengumpat, sepatutnya jadi kurang mengumpat atau yang lebih baik.. berhentilah...
  • yang tak tutup aurat, tutuplah aurat
  • yang zalim, berhenti berbuat zalim
Bila kita bertaubat, kita mintak pada Allah dengan sungguh2, dalam masa yang sama harus yakin Allah terima taubat kita. Banyakkan yakin Allah terima permohonan kita. Kekalkan sifat seorang hamba yang sentiasa mintak doa pada Allah. Semasa kaya pun mintak, semasa miskin pun mintak. Semasa sihat pun mintak, semasa sakit pun mintak. Bila kita sakit, kita mohon Allah sihatkan kita... bila sihat, mintak berkat pada sihat. Jadi waktu sihat, waktu kaya,,, kita tak lupa Allah.

Jangan kita bertangguh untuk bertaubat dalam ertikata lain bersegeralah sebelum terlambat. Jangan kita rasa kita muda lagi, masih belum tua. Mati tidak mengenal usia. Orang yang bertahun2 sakit ada yang masih kekal hidup sebaliknya orang yang tengah sihat boleh saja tiba2 dijemput pulang ke sana.

Nikmat kesihatan jangan disia-sia. Ada orang yang kaya tapi menderita sakit, tak dapat makan macam2 makanan oleh sebab sakitnya itu sedangkan orang yang tak kaya tapi Allah kurniakan kesihatan yang baik, dapat pula makan macam2 makanan. Jadi banyakkan bersyukur, jangan nanti.... jangan tunggu untuk bertaubat pada Allah terhadap dosa2 yang telah kita lakukan. Jika bertangguh, dikhuatiri tak sempat bertaubat. Kita tak tahu bila, di mana dan bagaimana kita di kesudahan umur kita... *Moga Allah kurniakan kesudahan yang baik...aminnn*

Baca Quran jangan bertangguh. Bacalah dengan bersungguh2. Bersegera kita membacanya agar Quran nanti dapat memberi cahaya untuk kita di dalam kubur. Alam barzarkh gelap. Oleh itu baca Quran sekarang supaya nanti ada cahaya, ada lampu buat kita... maka InsyaAllah jadi lapang kubur, cerah kubur...

Jangan menunggu, jangan tangguh2.... bertaubat, berhenti buat dosa, berazam tak buat lagi dan menyesal sungguh2 dengan perbuatan dosa yang dilakukan. Istighfar sekerap mungkin. Ilmu menyuluh diri masing2, ilmu memelihara diri kita....


Wallahu'alam.





***info fzi: Bagi yang ingin mendengar contoh tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Zahidi, jemput klik audio yang saya telah saya uploadkan di bawah bersekali dengan beberapa audio pilihan...t.kasih