CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Tazkirah Ramadhan 5

Ustaz yang dijemput pada malam itu bernama Ustaz Raihan.

Antara yang menarik untuk dikongsi bersama, ustaz ada menyebut perihal Al-Quran.  Al-Quran merupakan hidayah buat kita.   Ia merupakan Sign Board atau pun petunjuk untuk kita memilih jalan mana yang hendak dituju.  Contoh: Nak pegi ke satu2 tempat tu banyak sign-board yang tolong tunjukkan arah.  Bila dah ada sign-board namun kita buat tak peduli malah ikut je jalan yang tak komfem betul, maka tak sampailah kita ke tempat yang dituju, tak jumpa kita dengan tempat yang dicari. Sesat jadinya.  Jadi kena ikut sign-board, ikut laluan yang betul agar dapat sampai ke destinasi dengan selamat.

Begitulah perumpamaanya dengan al-Quran dalam hidup kita.  Al-Quran adalah petunjuk untuk kita dapat sampai ke kampung akhirat dengan selamat.  Anak2 jika tak diajar al-quran, hatinya akan keras.  Pelembut hati adalah al-Quran.  Maka jangan sesekali ditinggalkan.  Jangan sampai di satu ketika anak2 kita tak tahu nak baca apa bilamana kita sedang sakit. Mesti ajar anak2 kita biar tahu membaca Yaasin contohnya untuk dibacakan kepada kita.

Ustaz ada menyelitkan nasihat berunsur jenaka yang membuat kami hampir tergelak mendengarnya iaitu... Jangan sampai anak2 bila dah tak berilmu akan sampai di satu tahap sanggup menelefon ke stesen radio dan berkata..."Saya tujukan lagu ini pada ke dua arwah ibu-bapa saya yang telah meninggal dunia...."
Dan yang lebih parah lagi bila ada yang pegi menanyakan  "Ma Robbu Ka?? kepada kita di saat2 kita sedang sakit....  OHHH


Wallahu'alam