CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Tazkirah Ramadhan 4

"Kita menjadi hamba kepada Allah
Lakukanlah amal kebajikan
Jangan kita ditipu dengan kesihatan diri kita kerana kematian tidak tentu... tidak mengira samada kita tengah sihat ataupun sedang sakit, samada kita di usia tua atau muda...."

Itu kata2 penutup ustaz Fauzi yang terus terngiang-ngiang di telinga sewaktu dalam perjalanan pulang dari solat terawih malam itu.

Dalam slot tazkirah Ramadhan malam ke 4 itu, ustaz telah mengingatkan tentang besarnya dosa Syirik.  Dosa di mana ada sebilangan manusia yang mencari Tuhan yang lain.  Walau syirik yang kecil sekalipun, kita tak akan dapat ganjaran pahala di sisi Allah walaupun kita banyak berbuat amal kebaikan, sekalipun dia bersembahyang, berpuasa dsb.  Bebaskanlah diri kita dari dosa syirik.  Benar2 kita yakin pada Allah SWT, mesti berserah diri hanya pada Allah SWT.

Syed Kutub ada menyatakan:
"Yang buta itu bukanlah mata tetapi yang buta itu adalah mata hati." 
Bila buta mata hati kita maka kita akan mati rasa, mati hati , mati perasaan, tak terasa apa2 takkala mendengar/membaca ayat-ayat Allah.

Di bulan Ramadhan yang mulia ini, paling kurang kita bacalah al-quran kerana pada hari akhirat nanti dia akan tolong kita.  Yang pertama kena baca kemudian yang kedua kena lah cuba hafal.  Untuk pelihara diri kita agar dekat dengan al-quran, hendaklah kita:
  • pelihara mata kita - hindari dari memandang perkara yang mungkar
  • pelihara hati kita - sentiasa ikhlas, suci hati
  • menjaga makanan - biar apa yang masuk ke dalam perut kita bersumber dari makanan yang halal
Jangan biarkan diri kita jauh dari al-quran bilamana kita:
  • tak baca
  • tak faham
  • tak beramal
  • tak jadikan ia sebagai amalan rutin dalam kehidupan

Wallahu'alam




---------------------