CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Hari Pesta Makanan SMKBS


"Kau tinggal berapa lagi?", tiba-tiba terdengar soalan dari budak lelaki yang duduk di sebelah saya kepada kawannya.

"Ahh...banyak agi...RM3.50 lagi...." jawab kawannya yang dari tadi saya tengok tak duduk diam sekali *budak lelaki le katakan.. hehehe...* Berpusing2, berlari2 dan kadang main lawan2 dengan kawan2 nya yang tiga empat orang lagi tu.

"Eleh sikit je tu...aku ada RM6.50 lagi".... pintas kawan sorang lagi...

Hahaha.... seronok juga dengar celoteh budak2 tu sambil saya duk layan makan Laksa Johor. Saya terfikir, sure banyak beli kupon tu, dengar masih banyak lagi balance tu... Yalah, katalah kalau masuk Rumah Hantu dah RM3, makanannya pula kalau yang heavy macam nasi tomato dah RM4, laksa pun RM4.... "Ohhh ni mesti mak diaorang kena bagi RM10 sorang ni...atau mungkin lebih...", saya duk tolong mencongak-congak budget mereka dalam hati.... ;p

Papa dah hilang entah ke mana, tengah pusing2 cari makanan lain. Shilah pula bizi di gerainya, jual spagheti, abc, choc. cake dan macam2 lagi. Sibuk la member sebab pegang amanah sebagai ketua mewakili kelasnya 2 Dinamik. Guru kelas shilah tak dapat hadir kerana ada urusan. Nasib baik, adalah seorang guru ganti yang tolong2 pantau kerja2 di gerai mereka.


"Ok senyum, makcik ambik gambar... nanti masuk computer...",kata saya sambil tersenyum kat budak2 tadi.

"Fuyooo.... masuk computerrrr....hehe", jawab mereka ramai-ramai... :D


Saya tak banyak berjalan round gerai2 tu semua. Tak sanggup berhadapan dengan panas terik mentari. Jadi papa je yang cari makanan seperti Laksa Johor yang sedang saya makan tu, Nasi Tomato, ABC, dan Rojak Jawa. Habis la beli kupon RM30. Campur dengan kupon yang shilah dah beli RM15. Bukan main lagi berhabis tengahari tu.... "takpe lah makan sambil menderma", kata papa.... :D

Selepas menjamu selera di bawah pokok besar yang meredupkan suasana tu, kami bergerak beli lagi nasi tomato, spagetti, keropok dan abc sebab nak lari kejap ke Kuala Kubu melawat kakak. Kesian...anakku itu dah 2 minggu tak balik. Jadi kami tinggalkan Pesta Makanan dalam pukul 2 dan janji dengan shilah nak datang balik ambik pukul 4 nanti...

Dalam kereta duk buat kesimpulan dengan papa tentang keberkesanan hari Pesta Makanan itu. Banyak kebaikan yang tersirat. Contoh bila adanya hari semacam tu, selain dari dapat tambahkan budget untuk sekolah, dalam masa yang sama hubungan pelajar, guru-guru serta keluarga masing2 pun tambah erat bila dah ramai2 berkumpul gitu. Semua bertungkus-lumus dan bekerja-sama dalam memupuk semangat berpasukan *team-work* bagi mencapai matlamat menjayakan Hari Pesta Makanan.... Alhamdulillah...


...label makanan ini suami yang tolong lukiskan untuk gerai shilah






...antara pilihan makanan yang ada





0 comments: