CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Rahsia 'banana split' yang sedap

"Waaahh, malam ni mama dapat satu ilmu pa... hehe", kata saya sebaik saja melangkah masuk ke dalam kereta.

Suami hanya mengerling sambil tersenyum. Keriangan jelas terasa dari perbualan pendek antara saya dengan jurujual kat gerai pisang semalam. Walaupun mungkin tiada apa lah sangat info yang dapat tu, namun berguna bagi saya dan mungkin sesapa saja yang berminat nak tahu... :)

Suami saya tunjuk sesikat 'pisang berangan' yang lain dalam banyak2 pisang yang tergantung tu, namun saya pilih yang lain pula. Saya lalu berpaling sambil memberi isyarat pada suami yang duk dalam kereta dengan hanya mengangkat ibu jari sebagai tanda pisang pilihan saya yang lebih sedap.

"Pandai akak pilih pisang...", kata isteri jurujual.

"Tak semua orang tahu pilih pisang. Ramai yang terpikat pada kulitnya yang bersih cantik saja. Yang orang biasa panggil 'pisang comel' tu. Yang sebenarnya yang akak pilih kulit berbintik2 ni lagi sedap dan manis rasanya. Kalau yang macam ni diaorang kat kampung2 tu tanam betul2 di tempat yang panas. Tu yang buat rasanya manis dan isi lebih sedap. Kalau yang licin cantik ni pula biasanya pisang dari pokok yang ditanam di tempat2 yang redup dan tak dapat cahaya matahari sepenuhnya, tu yang rasa dia masam sikit...", fuhhh panjang lebar beliau bercerita. "Boleh tulis dalam blog ni", bisik hati kecil ku sambil wajah tersenyum girang....:)

So teramat le sedapnya 'Banana Split' yang di serve kan buat suami dan anak2 ku malam tadi... hihi