CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Kemahiran Hidup


"Lewatnya Shilah bangun hari ni ya.. Mama tadi kejut sampai 4, 5 kali baru nak bangun..", saya bersungut sambil tangan terus memegang stering, memandu menuju ke sekolah Shilah.

"Dah hari ni ada kelas PAFA, next time dah tau nak kena pegi awal, alert le sikit, bila mama kejut terus bangun..." sungutan saya bersambung lagi.

"Ya lah Ma... soriii.....hehehe", tu je la yang pandai jawab.

"Nanti mama tulis dalam blog citer Shilah bangun pukul 10 hari ni, nak tak?, saya macam mengugut tapi muka rasanya tersenyum.

"Ha'ah ok, nanti popular le sikit Shilah..hehe..", huh macam tu pula jawab yea... ishk...

Teringat pagi tadi, kelam kabut lah sikit anak saya tu bila dah terbangun lewat. Orang lain dah ke mana-mana dah waktu tu. Ishk rugi betul masa. Bila dah lepas breakfast, baru nak tengok mana2 kerja2 sekolah yang belum selesai, mana nak kemas buku, nak gosok baju lagi...

Itu semua termasuk dalam bab kemahiran hidup anakku... macam yang selalu papa ingatkan, kemahiran hidup ni sekolah tak ajar. Tu kena tau dan cuba belajar sendiri. Semua tu kerja2 asas je dalam kehidupan kita termasuklah juga kena terus kemas tempat tidur lepas bangun, terlangkupkan cawan yang dibasuh bukan dongakkan, susun balik buku2 atas meja jangan bagi berterabur lepas dah siap kemas buku yang dalam beg sekolah dan macam2 lagi lah. Tak larat mama nak kira.

Bila dah terbangun lewat tu, kerja2 kemahiran hidup tu kalau buat pun macam tak brapa sempurna. Ada je yang tak kena kat mata mama ni... :)

Sebab tu lah, kalau boleh usahakan agar hari2 mu lebih terurus anakku, baru semua kerja akan jadi lebih smooth dan hampir-hampir perfect(Kalau tak dapat sempurna 100% pun) .... Sekurang-kurangnya bagi mama puas hati sikit...

Sebelum turun dari rumah tadi, Shilah dah siap makan tengahari dulu(early lunch). Yalah baru pukul 11.30 dah makan tengahari. Saya tadi masak sotong goreng garam kunyit dan masak lemak cili api udang. Faveret dia la tu, jadi nampak berselera sekali anakku makan.

Abang pula nak makan kemudian... "Awal lagi la ma, kenyang yang breakfast tadi lagi", sahut abang dari pc corner masa diajak makan temankan adiknya.

Masa Shilah tengah bersiap-siap tu, saya pun bukak le satu cerita yang dapat dari satu e-mail pagi tadi. Saja nak tambah ceriakan mood anak2 ku sebelum keluar hantar Shilah. Dua-dua gelak bukan main lepas habis je saya bercerita... hehe...

Ceritanya begini...

Seorang gadis cantik menaiki bas yang penuh sesak.Seorang lelaki muda bangun tetapi belum sempat bercakap, gadis itu menolak lelaki itu ke tempat duduknya dengan lembut sambil berkata,

"Terima kasih, saya lebih suka berdiri".


Lelaki itu berdiri semula tetapi sekali lagi gadis itu menolaknya duduk semula dan menyatakan yang dia nak berdiri, jadi tak payah lah nak bagi tempat untuknya duduk. Kali ketiga bangun, lelaki muda itu sedikit menjerit,

"Kakkk, saya nak turun la! Dah terlepas dah perhentian saya tadi!"


:) -) :p (^_^)


4 comments:

sot said...

Betul anakku....perbaiki diri, buat yg baik2, tinggal yg tak baik. Ajarlah diri untuk hidup, bukan hidup tanpa kemahiran hidup, takut nanti sesat dlm angan2.

Cita2 nak jadi itu dan ini tapi sebenarnya angan2 mat jenin belaka, tanpa usaha yg tanpa jemu untuk kemahiran hidup dan mencari ilmu bagi mencapai cita2 itu. Ubah lah diri mulai hari ini saat ini!!

fzi said...

papa thanks... :)

amir acap said...

yeah silah sok bgn awal kite jogging..hehehehe..

fzi said...

tq bang.. :)