CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Keutamaan Saf Pertama


"Kak! , saya memanggil kakak semasa anakku itu sedang sibuk berkemas nak balik asrama petang nanti.

"Ya ma..." sahut kakak dari dalam biliknya.

"Ni mama tengah baca pasal kedudukan saf pertama dalam solat ni..., kakak kalau solat dekat surau cuba duduk kat saf-saf belakang ya, elakkan duduk kat saf depan", kata saya pada kakak yang tiba2 muncul dari biliknya.

"Eh, kenapa pulak ma?", tanya kakak hairan.

"Actually mama pun baru tau lepas baca hadis ni, hadis sahih Riwayat Muslim lagi...", balas saya cepat.

"Hadis ni kata...
Dari Abu Hurairah r.a. pula katanya: "Rasululllah s.a.w bersabda: "Sebaik-baiknya saf bagi kaum lelaki ialah saf pertamanya, sedang sejelek-jeleknya saf bagi mereka ialah saf yang penghabisan. Adapun sebaik-baiknya saf bagi kaum wanita ialah saf penghabisan, sedang sejelek-jeleknya saf bagi mereka ialah saf pertamanya." (Riwayat Muslim)"

"Ohh...gitu ke? Selalu tu dekat surau, diaorang bagi kami2 yang menengah tinggi ni duduk saf depan, tu yang kakak duduk saf depan tu..", terang kakak perihal solat di asrama sekolahnya.

"Tapi kalau solat sama-sama perempuan yang bukan berimamkan lelaki, maybe ok kot", saya cuba meneka. "Ok le kalau camtu kakak cuba tanya ustaz/ustazah camane keadaannya kalau kita solat kat surau yang kesemuanya perempuan je, k!" pinta saya.

"Wokay, no problem." balas kakak sambil tersenyum girang lalu terus berlalu untuk sambung balik kerja2 mengemas barang keperluannya balik asrama.

***up-date 22/2/09
Saya dah tanya persoalan hadis ini pada Ustaz Amran selepas sesi kuliah di masjid rabu lalu. Ustaz jelaskan bahawa hadis itu praktikalnya ialah semasa kita bersolat bersama-sama jemaah lelaki samada di masjid/surau. Jika dalam kes contohnya solat di surau perempuan seperti di asrama sekolah anak saya, keutamaannya semua harus maju ke depan. Wallahu'alam.


0 comments: