CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Karipap...Santapan Gaya Hidup Ceria


Sudah dua hari berturut-turut melekat di dapur buat karipap. Dari kerja2 mengupas kulit kentang, bawang dan sedikit halia lalu kemudiannya kesemua bahan termasuk daging diblend satu persatu. 

Ada yang dimesin halus ada yang dimesin kasar.  Siap mesin semua benda, tiba time nak memasak inti karipap. Sejam le jugak ambik masa sebab memasaknya tak boleh nak guna api besar, nanti hangit susah pula saya nanti.

Bila dah siap inti, tiba la pula time nak buat karipap. Saya biarkan intinya sejuk dulu buat seketika. Dalam pada tu sempat le clearkan sinki dan dapur yang dah mula bersepah. Aduhai.... bab ni yang malas sikit.

Ok, lepas tapis tepung sebanyak 1kg saya mula menyiapkan doh karipap. Lebihkurang sejam juga ambik masa untuk membentuk dan mengelim karipap hingga siap 1kg doh.

Begini le rupanya sebelum digoreng.
Orait... bila dah siap semua tiba la pulak time nak goreng. Saya mula panaskan minyak(mesti menggoreng dalam minyak yang penuh), dalam pada tu cepat2 stand-by kertas minyak untuk tos-kan karipap yang akan digoreng separuh masak.


Dah siap pun! Ini la hasilnya.
Sebenarnya, yang kena aggresif dalam 2 hari fokus buat karipap ni sebab nak siapkan order dari neighbour sebelah dan kawan yang duduk dekat Jln Semarak. Semalam, Kak Mah sebelah rumah pagi2 lagi order karipap 5 paket, sementara kawan yang seorang lagi tu pula nak karipap dan donat 7 paket setiap satu.

Buat frozen food ni yang benarnya leceh, memenatkan serta memakan masa sedangkan untungnya pula tidak seberapa. Tapi yang pasti saya happy dapat sampaikan hajat kawan2 yang nak makan kueh keluaran kami. 

Yang penting satu lagi, setidak2nya saya rasa berpeluang 'menyenangkan' kawan2 contohnya bila mereka tiba2 je dapat 'ad-hoc guest' yang datang bertandang ke rumah. So, alhamdulillah sekurang-kurangnya dapat la FZ Frozen Food membantu...