CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Berbudi Pada Tanah


Hari ini pagi2 lagi saya dah siap berada di laman rumah untuk memetik sayur-sayuran yang En Harun order. Sebenarnya saya ada supply sayuran berupa ulam pegaga, daun kesum dan juga serai untuk jualan di kedai En Harun, iaitu seorang pengusaha kedai basah. Boleh dikatakan hampir setiap 2 minggu sekali saya dapat hantar dalam lebih kurang 2kg pegaga, seikat daun kesum dan 100 batang serai (serai projek suami saya) ke kedai beliau. Semalam actually dah supply macam biasa tapi hari ini tiba-tiba sahaja ada additional demand dari beliau iaitu daun cekur manis, daun limau purut, daun kunyit dan bunga kantan.

Ulam pegaga telah mula saya tanam secara agresif sejak 3/4 tahun lepas di laman sebelah tepi rumah kami yang mengadap bahagian dapur. Disebabkan kedudukannya berdekatan dengan dapur, maka dapatlah selalu saya menyiram taman pegaga dengan air basuhan beras atau basuhan ikan. Hasilnya daun-daun pegaga ini tumbuh dengan begitu subur sekali. Kesuburannya jelas dapat dilihat dari struktur warnanya yang begitu menghijau dan saiz daunnya yang lebar. Begitu juga dengan tanaman daun kesum, cekur manis, pohon limau purut serta lemon yang ditanam berhampiran, turut mendapat bahagian daripada simbahan baja-baja semulajadi(air) tadi.

Syukurlah, saya dan suami sama-sama enjoy berkongsi minat dalam melakukan aktiviti berkebun ini. Setiap hari minggu biasanya suami menghabiskan masa dengan berkebun selepas kami selesai berjoging mengelilingi taman perumahan ini. Suami saya bertanam serai di halaman rumah kosong di hadapan rumah kami yang kebetulan masih belum didiami. Setakat ini tinggal lebih-kurang 20 rumpun serai lagi yang masih belum dituai dan hanya menunggu masa untuk dijual. Suami juga turut menanam terung bulat, cili, bendir dan kacang botol di halaman rumah tersebut. Manakala saya pula dapatlah fokus kepada sayur-sayuran yang ditanam sekitar dalam kawasan rumah kami sahaja.

Sedikit masa lagi InsyaAllah rasanya kami dapat hantar beberapa sayuran lain termasuk daun pandan, daun gajus, lengkuas, limau kasturi, lemon dan limau purut. Sekarang ini 5 rumpun daun pandan sedang saya tunggu lebar sedikit daunnya sebelum dapat dihantar ke kedai En Harun. Begitu juga dengan pohon lengkuas yang sekarang sudah agak matang dan sedia untuk diambil isinya. Dan yang paling excited ditunggu oleh beliau ialah sejenis ulam yang memang menyelerakan untuk dimakan bersama sambal belacan iaitu ulam daun gajus. Pohon limau kasturi pula sudah mula lebat berbuah manakala pohon limau nipis, limau purut dan lemon sekarang sedang dalam proses berbunga. Usaha berbudi pada tanah ini memang memberi banyak faedah kepada kami sekeluarga. Saya rasa happy sekali dapat produce berbagai jenis ulam-ulaman bukan saja dapat makan sendiri malah dapat pula dihulurkan kepada jiran maupun kawan-kawan yang datang berkunjung ke rumah. Lebih membanggakan lagi, kami memperolehi pendapatan sampingan pula hasil dari jualan sayur-sayuran yang ditanam itu. Sehingga kini hasil jualan tersebut saya simpan dalam sebuah tabung khas supaya dapat melihat jumlah yang terkumpul akhirnya satu hari nanti. Semoga usaha ini berterusan dan mendapat keberkatan dari Allah swt. Alhamdulillah syukur....