CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Tazkirah pagi seorang ustaz

Setiap pagi saya biasanya memulakan hari dengan luangkan masa mencari input untuk pengisian ruhani melalui internet yang banyak menyajikan ilmu yang bermanafaat. Memang tidak dapat dinafikan banyak juga perkara yang tidak baik di sini, tetapi kita sebagai insan yang dikurniakan akal yang sihat InsyaAllah mampu memilih bahan yang baik untuk meningkatkan jati diri.

Pernah di satu ketika, ada seorang sahabat yang secara berjenaka mengusik yang saya sekarang ini lebih banyak berinteraksi dengan mesin, kurang berinteraksi dengan manusia. Beliau memberi komen, mungkin cara saya ada 'pro and kontra'nya. Yang boleh dilihat kebaikannya, kita mungkin dapat mengurangkan dosa bila kurang berinteraksi dengan jemaah/kumpulan bilamana percakapan/perbuatan kita terbatas dan possibility tersilap kata dapat dihindari. Tetapi tambah beliau saya mungkin akan ketinggalan dari segi pergaulan dan aktiviti sosial/masyarakat. Benar, tanpa ragu-ragu, saya memang mengakui hakikat itu.

Bukan sengaja mahu mencari alasan tetapi yang nyata saya bukan hanya tidak hadir di surau berhampiran malah turut terhenti 'tour' saya ke mana2 pun majlis ilmu yang berlansung di sekitar kawasan kami. Satu ketika dulu saya memang rajin ke masjid dan mana-mana surau berdekatan untuk mengikuti kuliah/usrah. Alhamdulillah dari usaha itu saya berjaya mendapat pengisian tidak kurang dari 4 kali dalam seminggu. Syukur, banyak juga lah ilmu diperolehi dari ustaz/ustazah yang sudi menyampaikan, semoga Allah merahmati mereka atas segala budi yang dicurahkan.

Semua aktiviti saya tiba-tiba terhenti bermula dari berpindahnya seorang ustaz (yang mengajar kami sejak beberapa tahun) ke tempat lain yang tidak memungkinkan beliau untuk terus mengajar di tempat kami lagi. Bila diimbas kembali, saya ketika itu berpeluang mengikuti 2 kuliah beliau dalam seminggu iaitu kelas pengajian al-quran dan kelas fardhu ain. Perpindahan beliau membuat saya agak terkilan kerana merasa kehilangan seorang ustaz yang dapat memberi saya kefahaman dan tunjuk-ajar yang berkesan. Situasi ini bukan saya seorang saja yang merasainya malah ramai kawan-kawan yang turut merasakan kehilangan Ustaz Fauzi sementelah kami baru beberapa bulan sebelum itu kehilangan Ustazah Jamilah(untuk kelas tafsir al-quran), juga kerana faktor berpindah rumah...Ohhh

Nak dijadikan cerita saya pula selepas itu mula terikat dengan jadual menghantar/mengambil anak sekolah yang agak jauh dari rumah kami setiap hari. Kelapangan masa tiba-tiba menjadi terhad bilamana saya masih dalam perjalanan di waktu yang biasanya saya ketika itu sepatutnya berada di kelas. Dalam pada itu, timbul pula rasa tawar hati untuk mengikuti kelas yang dikendalikan oleh ustaz lain yang menggantikan tempat Ustaz Fauzi.

Kesibukan saya di jalanraya makin menjejaskan jadual kelas2 lainnya seperti kelas bahasa arab oleh ustaz Hidayat di Surau Muhajirin, pengajian Feqah oleh Ustaz Wan di Surau Muhajirin, kelas tajwid oleh Dr juga di Surau Muhajirin serta kelas usrah pimpinan kak Asmah di rumah beliau. Bukan itu saja, malah rumah saya sendiri pula semakin jadi tidak terurus... mungkin oleh sebab penat dan 'berlari-lari' nya saya setiap hari.

Akhirnya, setelah bermuhasabah diri, saya akhirnya membuat keputusan untuk tidak ke mana2 kelas buat sementara. Ingin berehat seketika dan nak cuba buat adjustment dengan masa saya.

Begitulah ceritanya... bermula dari terhentinya satu kelas membawa kepada terhenti sepenuhnya komitmen saya terhadap pengisian ilmu yang lain. Jadi setelah 'berehat' untuk jangkamasa yang agak lama ini, payah pula rasanya untuk memulakan kembali. Memang hati sentiasa terbuka untuk kembali mengikuti kelas yang saya tinggalkan tetapi banyak pula urusan keduniaan yang menghalang. Namun begitu saya sentiasa berharap agar saya tetap dikurniakan Allah rahmatNya dan tidak putus asa dalam mencari ilmu. Saya bersyukur pada Allah dengan apa jua yang berlaku dan menganggap semua yang terjadi ada hikmah di sebaliknya. Dengan adanya banyak masa saya di rumah, dapat memberi ruang kepada saya untuk menumpukan lebih perhatian terhadap urusan rumahtangga di samping sempat pula membaca buku-buku ilmiah yang tak sempat dibaca sebelum ini...syukurlah.. *moga sahabat saya tadi membaca luahan saya ini bagi menjawab kesangsian beliau... :)*

_________________________________


Ada satu sesi tazkirah *dengar dari pc* oleh seorang ustaz yang dikenali ramai yang menarik hati saya di suatu pagi. Beliau ialah yang berbahagia Ustaz Hj Ismail Kamus... Semoga sama2 beroleh manafaat.

Nabi Allah saw minta buat 9 perkara:
1. Melaksanakan keikhlasan, baik secara orang tak nampak atau di khalayak ramai. Tak payah bagitau orang kita beribadat. Jangan bagitau orang keikhlasan kita. Tak payah dimaklumkan kepada orang yang kita ni ikhlas. Biar Allah saja yang tau keikhlasan kita. Kita buat amalan biar ikhlas. Tak payah nak 'ajak-ajak ayam' orang, kalau dia mahu nanti, susah kita. Cth; ajak2 tak ikhlas orang join minum kat restoran. Kalau buatnya dia kata ok, susah kita. Kalau kita nak sedekahkan sejadah, tak payah tulis-tulis nama kita. Maknanya kita macam nak disebut-sebut orang. Kalau ikhlas, syaitan pun tak ganggu. Yang boleh syaitan ganggu, yang tak ikhlas. Nak jaga bab ikhlas ni, susah.. contohnya bagi kueh di bulan Ramadhan, hantar je kueh, tak payah tunggu orang balas. Niat hantar kueh kerana Allah s.w.t. Jangan sampai terpadam pahala kita kerana tak ikhlas. Cth bila kita sembahyang orang tengok, kita pun lambat2kan pergerakan sebab orang tengok. Biasanya cepat. Kalau balik dari Mekah contohnya, jangan marah kalau orang tak panggil “Haji/Hajjah.” Kalau pegi Umrah pulak, tak payah le cerita dah berapa kali pegi. Semasa kat Mekah pukul 3 pagi biasa dah bangun, sembahyang. Tapi bila balik rumah, dah takde amalan2 begitu. Kesimpulannya, sesuatu amalan itu mestilah beserta dengan niat. Niat kerana kecintaan kepada Allah Taala semata-mata. Yang riak, sombong dan sebagainya akan ditolak pahala.

2. Hendaklah kita adil dalam melaksanakan hukuman (samada semasa kita marah atau tidak).
Itu la pasal orang perempuan tak boleh jadi imam atau hakim. Sebab orang perempuan kuat emosi. Apa2 suasana pun kita mesti adil. Waktu marah biasanya pemikiran kita tidak stabil. Cth, suami boleh berkata yang tidak sepatutnya ketika sedang marah, kemudian menyesal. Dalam hidup ini, kita tak boleh berlaku zalim kepada orang lain walau waktu apa sekalipun. Orang yang kena zalim, doanya tiada hijab dengan Allah. Pernah suatu masa, kucing tidur atas selendang nabi saw. Nabi tak kejut kucing tu, sebaliknya gunting sedikit selendang baginda saw kerana tak mahu kejutkan kucing tadi. Kesimpulannya, jangan berlaku zalim kepada binatang...kepada manusia.... Dalam mencari pahala, senyum pada orang pun dah dapat pahala. Cth lain, bila bersalam pula tengok muka orang itu. Jangan bersalam samseng, tangan hulur tapi pandang kat lain. Kalau macam tu dosa saja yang dapat.

3. Bersederhana di waktu senang atau susah.
Kalau selalu besederhana dalam hidup ini, waktu duit banyak pun tidak akan berlaku pembaziran.

4. Memaafkan kesalahan orang.
Kalau ada orang yang berhutang pada kita(yang berhutang tak bayar samada terlupa/buat2 lupa)sebaiknya halalkan saja, supaya tidak menyusahkan dia ataupun kita nanti. Cth, kita sedang meniti nak masuk syurga, malaikat tahan kita sebab ada orang cari(nak minta maaf/nak minta halalkan) Tak ke menyusahkan, tunggu-tunggu orang tu belum datang, susah orang tu nak cari kita sebab orang ramai. Oleh itu kalau tak maafkan atau halalkan semasa di dunia, tak untung apa-apa. Eloklah memberi maaf, dapat pahala dan tak menyulitkan keadaan yang dah sedia sulit masa di padang masyar nanti...

Wallahualam


**(sambungan video tak dapat dikesan, setakat 4 perkara sahaja)