CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Mohon sihat badan, telinga dan mata

"Mama, zikir ni ada dalam al-Mathurat kan..."

Masa tu baru selesai berkumandang seruan azan di radio Ikim yang kemudiannya disusuli pula dengan zikir tersebut selepas azan.

"Ha'ah betul tuh, mama kadang tambah baca doa tu masa doa lepas solat. Pendek je, senang ingat....", jawab saya mengiyakan kata-kata Shilah yang waktu tu tengah lipat kain.

Alhamdulillah, jadi tak terlupa untuk selitkan doa tu sebab kebelakangan ini.... innalillah...  mata dah rasa tak terang macam dulu dah.... faktor umur barangkali, ohhh... Allah dah tarik sedikit nikmat penglihatan yang selama ini dapat membaca dengan terang di waktu malam. Sebab tu kalau ngaji waktu malam saya hanya memilih surah2 yang biasa dibaca je, jadi takde lah kena perhati dengan teliti sangat huruf2 dan baris bacaan. Contoh, teramat lah tak nampak titik yang membezakan huruf  ي "ya" dan  ب "ba" , begitu juga dengan huruf ف "fa" dan ق "qof"...

Kalau boleh nak cuba elak dari kena pakai spek. Itu yang saya cuba ikhtiar cara lain... contoh makan carrot banyak2... hari2... dalam menu harian asyik boh carrot... bukan sekadar buat lauk je, selalu memaksimumkan penggunaan carrot dengan buat carrot cake dan juga muffin.

Dan yang pastinya satu lagi alternatif terbaik.... dengan cuba amalkan membaca salah-satu doa yang ada dalam
zikir al-Mathurat yang mohon pada Allah agar sihat badan, telinga dan mata itu....



..yang bermaksud:
Ya Allah ya tuhanku, sihatkanlah badanku,
sihatkanlah pendengaranku,
sihatkanlah penglihatanku.

Aminnn, ya Allah kabulkanlah...

Jom sama2 kita amalkan... alhamdulillah kebelakangan ini selalu kedengaran alunan zikir tersebut diputarkan di corong radio Ikim...  :)