CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Mohon sihat badan, telinga dan mata

"Mama, zikir ni ada dalam al-Mathurat kan..."

Masa tu baru selesai berkumandang seruan azan di radio Ikim yang kemudiannya disusuli pula dengan zikir tersebut selepas azan.

"Ha'ah betul tuh, mama kadang tambah baca doa tu masa doa lepas solat. Pendek je, senang ingat....", jawab saya mengiyakan kata-kata Shilah yang waktu tu tengah lipat kain.

Alhamdulillah, jadi tak terlupa untuk selitkan doa tu sebab kebelakangan ini.... innalillah...  mata dah rasa tak terang macam dulu dah.... faktor umur barangkali, ohhh... Allah dah tarik sedikit nikmat penglihatan yang selama ini dapat membaca dengan terang di waktu malam. Sebab tu kalau ngaji waktu malam saya hanya memilih surah2 yang biasa dibaca je, jadi takde lah kena perhati dengan teliti sangat huruf2 dan baris bacaan. Contoh, teramat lah tak nampak titik yang membezakan huruf  ي "ya" dan  ب "ba" , begitu juga dengan huruf ف "fa" dan ق "qof"...

Kalau boleh nak cuba elak dari kena pakai spek. Itu yang saya cuba ikhtiar cara lain... contoh makan carrot banyak2... hari2... dalam menu harian asyik boh carrot... bukan sekadar buat lauk je, selalu memaksimumkan penggunaan carrot dengan buat carrot cake dan juga muffin.

Dan yang pastinya satu lagi alternatif terbaik.... dengan cuba amalkan membaca salah-satu doa yang ada dalam
zikir al-Mathurat yang mohon pada Allah agar sihat badan, telinga dan mata itu....



..yang bermaksud:
Ya Allah ya tuhanku, sihatkanlah badanku,
sihatkanlah pendengaranku,
sihatkanlah penglihatanku.

Aminnn, ya Allah kabulkanlah...

Jom sama2 kita amalkan... alhamdulillah kebelakangan ini selalu kedengaran alunan zikir tersebut diputarkan di corong radio Ikim...  :) 

8 comments:

ibuintan said...

assalamualaikum fzi,

saya sudah lima tahun pakai spek, nikmat penglihatan telah ditariknya sedikit, namun pakai bila ke sekolah saja, di rumah pakai semasa membaca dan menjahit... belum pakai sepenuhnya


insyaallah akan cuba amalkan sperti yang fzi usahakan

ainnoraini said...

salam kak fzi...
lame tak singgah kat sini...
moga akak sihat bersama keluarga tercinta...

fzi said...

Wsalam ibuintan...
Ooo dah 5 tahun pakai spek ya.. tu le agaknya sebab tak biasa saya rasa cam payah je kalu kena pakai spek, tu yang nak terai avoid... kalau boleh la.. hehe
Sama2 kita amalkan doa2 pendek yang senang ingat tu, kan..thx ibuintan :)

fzi said...

Wsalam ain...
Ohh tQ ain masih ingat akak.. takpe.. akak pun sama, lama tak round. Moga ukhwah antara kita berpanjangan k.. harap ain sekeluarga pun sihat walafiat..aminn

Rozali said...

Assalamualaikum fzi

ibu mertua saya baru buat buang selaput mata, Alhamdulillah, dia kata nampak jelas sekarang

Wassalam

fzi said...

Wsalam tuan Rozali...
Ohh gitu... harap mata MIL tuan kembali pulih cam sediakala...aminn..
Sebut buang selaput mata ni, jadi naik ngeri la pulak saya.. mohon pada Allah agar tidak lah sampai ke situ.. pasni nak kena makan carrot lagi banyak2..

adam said...

salam makcik,,,terima ksih..

saya n saifullah n kwn2 alhamdulillah semua sihat n ok,,terima ksih makcik doakan kami,,

esok insyaallah kami gerak ke jeddah untuk transit kesana.

fzi said...

Wsalam adam...
Alhamdulillah syukurlah adam, saifullah serta kengkawan sume ok di sana. Semalam anak makcik farihin pun ada citer Farisha gitau Saifullah dah call inform sume selamat. Harap bersabar dengan kesulitan yang dihadapi. Percaya dan yakin, itu sebahagian dari ujian Allah buat hamba2-Nya yang beriman... k adam, take care.