CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Surah Al-Baiyina


Sempena Tahun Baru 1432 H, jom kita lebihkan usaha menghafal surah-surah lazim dalam Juz Amma. Bila jarang dibawa dalam solat, kenkadang ada yang kita masih tersekat2 bacaan dan tertukar2 tempat. Jom perbaharui tekad untuk hafal Juz Amma...moga dipermudahkan jalan oleh Allah SWT... aminn

Surah Al-Baiyina
Surah Al-Bayyinah ("Pembuktian") adalah surah ke-98 dalam al-Quran. Surah ini terdiri atas 8 ayat, termasuk golongan surat-surat Madaniyah.










[1]
Orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata, -
[2]
Iaitu seorang Rasul dari Allah yang membacakan (kepada mereka) Lembaran-lembaran Suci,
[3]
Terkandung di dalamnya pelajaran-pelajaran dan hukum-hukum yang benar.
[4]
Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab (Taurat dan Injil) itu, tidak berpecah-belah melainkan setelah datang kepada mereka bukti yang jelas nyata.
[5]
Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar.
[6]
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik itu akan ditempatkan di dalam neraka Jahannam, kekallah mereka di dalamnya. Mereka itulah sejahat-jahat makhluk.
[7]
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk.
[8]
Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum FZI

Salam ziarah
terima kasih atas info2 tu

Wassalam

fzi said...

Wsalam tuan Rozali...
Timakasih.. jom hafal Juz Amma.. :)