CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Perbaharui Azam


Alhamdulillah... posting baru di hari pertama tahun 2011.

Malam tadi kami suami-isteri berpeluang bersama2 dengan Makcik Kay, Laila dan lain2 warga BS/BB menghadiri majlis Forum yang membahas perihal sambutan tahun baru Hijrah dan sambutan tahun baru Masihi.

Forum dipengerusikan oleh nazir masjid iaitu Ustaz Abu Bakar Yan manakala jemputan ahli forum terdiri dari Ustaz Raihan dan Ustaz Syamsul. Alhamdulillah dapat pengisian ilmu yang bermanafaat malam tadi.

Kita sebagai hamba Allah harus lebih dekat dengan Allah, barulah Allah akan dekat dengan kita. Macammana Allah nak dekat dengan kita kalau kita sendiri tak dekat dengan Allah... takde amalkan zikir lepas solat, tak banyak luangkan masa mengaji quran, tak berminat untuk pegi ke majlis ilmu sedangkan lebih berminat untuk pegi/menonton acara hiburan yang disajikan dengan nyanyian oleh para artis, begitu bersemangat untuk mengadap TV berjam-jam lamanya menonton perlawanan siaran langsung bola sepak sehingga lalai terhadap kewajipan kita dalam menunaikan solat fardhu, tidak terfikir untuk menjadikan Rasulullah SAW sebagai idola kita sebaliknya menjadikan artis2 dan selebriti yang diminati sebagai idola. Mari pakat2 kita tanya diri kita, berapa banyak kisah para Sahabat yang kita tahu berbanding kisah2 peribadi artis2 yang kita duk sentiasa sibuk nak ambik tahu.

Lucu pun ya, terkedu pun ya bila mendengar nazir selitkan cerita tentang jawapan yang dijawab oleh seorang remaja takkala diajukan pertanyaan "...apa yang awak faham tentang Sumbang Mahram? Jawapan yang diterima..."Ohhh elok tu... sume pakat beri sumbangan di bulan Muharram.." Ohh... macam tu pulak jawabnya. Jelas betapa ceteknya ilmu yang ada di kalangan segelintir anak2 muda. Memang diakui logiknya, seseorang itu tak akan dapat jawab soalan yang orang lain rasa mudah nak jawab, bila dia tiada ilmu mengenainya. Silap kita sebagai ibu-bapakah atau silap sistem pendidikan yang ada sekarang ini? Wallahu'alam.

Sama2 kita mohon pada Allah agar anak2 kita dapat lebih didedahkan dengan perkara2 yang banyak kebaikan dalam membina jati-diri yang lebih kukuh sebagai umat Islam berbanding pendedahan kepada aktiviti2 yang sia-sia yang hanya mengundang banyak mudharat. Sayangi anak2 kita, jangan kita semua menganiaya diri kita sendiri. Sama2 cuba ubah gaya hidup, perbaharui azam....agar hidup lebih bererti.... InsyaAllah