CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Ayat Seribu Dinar (2)


Petang semalam hujan lagi....

Papa pulak cuti, jadi lepas Solat Asar tu papa just duduk bersantai depan pc. Saya pula duduk tak jauh pun, tapi masing-masing fokus dengan urusan sendiri....papa dengan google nya dan saya pula tangan duk sibuk lipat kain yang berlonggok atas kerusi panjang.... :)

Sambil lipat kain sambil mulut duk baca ayat seribu dinar berulang-ulang kali. Tidak lah baca kuat, baca setakat nampak gerakan di mulut je...selebihnya saya pusatkan tumpuan bacaan dalam hati. Jadi, tidaklah rasa rugi, masa berlalu begitu saja. Lagi pun papa tak on speaker dekat pc, jadi suasana agak sunyi, takde dengar apa2 bunyi selain dari dengar bunyi hujan yang turun kat luar sana.

Nak cerita....belum habis lagi lipat kain, tiba2 handfon saya berbunyi.... Ohh kak Ina Hj Mokhtar rupanya yang telefon....

**************


Tiba2 je kak Ina telefon nak oder kueh Ambong kukus.... tak kisah siap pukul pukul brape....janji dapat buat petang tu....

Miracle...memang miracle bagi saya......

Baru kejap sebelum tu saya duk baca2 ayat seribu dinar yang mohon Allah murahkan rezeki itu....terus Allah dengar dan bagi cash pada saya rezeki melalui kak ina yang oder kueh 'dan dan' tu jugak....

Memang lah RM15 *harga sebiji kueh Ambong* kecil je bunyi nilainya...harga tak seberapa....tapi insiden ini bermakna bagi saya walaupun hasilnya hanya RM15....Syukur alhamdulillah....

Yakinlah dengan janji Allah.... benar....sesungguhnya janji Allah itu benar......



Sebagaimana maksud dari firman Allah dari ayat tersebut:

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakannya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(surah at-Talaq: 2 - 3)

4 comments:

10 said...

alhamdulilah... rezeki kak tu...

fzi said...

Alhamdulillah...thanx 10...
Akak excited nak kongsi citer tu ngan kengkawan...rasa besar hati... :)

fzi said...

Hari ini dapat e-mail dari salah sorang kawan baik sejak sekolah...kuja...Kitaorang selalu jugak la berbalas e-mail, bertukar cerita kisah diri dan anak2...

Beliau kerap juga singgah blog saya ini tapi takde tinggalkan any comment via blog, kalu nak komen apa2 selalu thru e-mail je...

Hari ini teruja saya membaca e-mail dari beliau. Just kopipes slot komen kuja terhadap blog saya sebagai kenangan...heheh thx kuja....jangan serik datang lagi ya...

...sedutan e-mail dari kuja...
"Aku ni meme tok soh kalu tok buko dua2 blog mu tu tie, kmarin buko fzmenu tengok kek lapis..
Ari in lak rojak klate.

Hok aku dok tengok dari blog mu, byk pengajaran baik buleh dpt… mace posting ari ni ayat seribu dinar.
Aku gak kalu tak dop keje pagi2 dah buko pkasih/fzmenu..hehe!!

Keep on writing tie."

sot said...

Alhamdulillah semoga perkongsian ilmu di blog ini mendatangkan manafaat dan ada nilaiannya di sisi Allah. Amiin.