CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Solat Malam

Dari Jabir r.a katanya:
"Saya mendengar Rasulallah saw bersabda: "Sesungguhnya pada setiap malam ada suatu saat yang mana tiada seseorang hamba Muslim berada di saat itu, lalu ia memohon sesuatu yang baik dari urusan dunia dan akhirat, melainkan akan ditunaikan Allah permohonannya.'' (HR Muslim)

Perkara itu tetap pada setiap malam. Andaikata tiada Hadis lain yang menyebut tentang kelebihan bangun malam dan beribadat di waktu malam kecuali Hadis ini saja, nescaya telah memadai.

Namun, dari sehari ke sehari azam saya untuk kembali bangun malam belum terlaksana lagi di bulan Ramadhan ini. Azamnya ada, keinginannya kuat cuma kekuatan untuk merealisasikannya saja belum cukup.

Bermulanya sesuatu ibadah itu adalah dengan niat. Maka nawaitunya ialah untuk bangun dan mendirikan solat malam. InsyaAllah tidak malam ini, malam esok. Niat itu tetap ada. Dah ada niat yang baik itu pun dah kira dapat satu kebajikan. Jadi kiranya terlaksana hasrat dalam menzahirkan niat itu maka akan berganda lah lagi ganjaran pahala dari Allah swt, InsyaAllah.


Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud:
"Tuhan kita turun ke langit dunia, ketika tinggal 1/3 yang akhir dari waktu malam, lalu menyeru:
  • Adakah siapa yang mahu memohon supaya Aku mengabulkannya?
  • Adakah siapa yang mahu meminta supaya Aku memberi kepadanya?
  • Adakah siapa yang mahu meminta keampunan supaya Aku mengampuninya?"

Mari kita renungkanlah hadis ini mudah-mudahan akan terbuka hati kita untuk bangun beribadat di tengah malam. Semoga akan hilang perasaan malas dan lalai, dan akan hilang daripadanya keinginan suka banyak tidur yang menyebabkan hilangnya keberkatan umur dan habisnya masa dengan sia-sia.

Apakata malam ini kita kunci jam pukul 4:30 pagi menggantikan kebiasaan pukul 4:45 pagi dan kita dirikan Solat Tahajjud 2 rakaat sekurang-kurangnya sebagai permulaan sebelum masuk dapur dan bersiap-siap untuk sahur.
Teringat kata2 suami saya tentang pesan seorang ustaz satu ketika;
"Jangan bertangguh nak buat kebaikan."


Ayuh kawan, jom kita mulakan...