CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Selingkar kisah

Terjawabnya tanda tanya
Seorang kanak-kanak berusia sepuluh tahun bertanya kepada ayahnya tentang penyebab meletusnya perang.
Ayahnya menjawab: "Dengarkan anakku, sekiranya Amerika bermusuhan dengan Britain..."
Ibunya yang ada di samping langsung mencelah: "Amerika dan Britain tidak mungkin berperang."
Suaminya menjawab: "Saya hanya mengatakan sekiranya mereka bermusuhan...Saya tidak katakan bahawa mereka akan berperang..."
Isterinya berkata: "Aneh sekali, awak menanamkan ke dalam otak budak ini berbagai kemungkinan buruk yang boleh rosakkan fikirannya."
Si suami marah mendengar kata-kata isterinya lalu menjawab: "Apakah awak hanya mahu otaknya diisi dengan fikiran-fikiran yang tak berguna saja?!"
Akhirnya berlakulah pertengkaran di antara pasangan suami-isteri itu yang semakin lama semakin sengit.
Si anak kemudian berkata: Terimakasih ayah, terimakasih ibu, kini saya tak perlu bertanya lagi tentang penyebab meletusnya perang..."


Kawan yang setia
Satu ketika dahulu, ada seorang hartawan telah meninggal dunia sedangkan beliau tidak mempunyai ahli waris. Kepada peguamnya, beliau meninggalkan dua pucuk surat yang ke dua-duanya diletakkan di dalam sampul surat. Surat yang pertama berisi permintaan agar mayatnya dikuburkan pada pukul 4 waktu dinihari. Surat yang kedua belum diketahui isinya kerana di sampulnya tertulis pesanan supaya ianya dibuka hanya selepas pengkebumian jenazahnya.

Sesuai dengan wasiat, jenazah itu dikebumikan pada pukul 4 waktu dinihari(sebelum subuh). Oleh kerana waktu pengkebumian pada jam tersebut jarang dilakukan, maka yang turut menghantar jenazahnya hanyalah empat orang kawannya yang paling setia.

Selepas selamat semuanya, maka surat wasiat yang kedua pun dibuka. Betapa terkejutnya peguam ketika membaca isinya, iaitu wasiat tersebut mengatakan bahawa seluruh harta warisan(yang bernilai lebih 800,000 pound) di bahagi sama rata kepada orang-orang yang menghantarkan jenazahnya ke kubur. Dengan demikian, yang berhak memperolehi harta yang banyak itu hanya empat orang, sebagai imbalan bagi kesetiaan mereka.


Orang buta dan lampu
Seorang buta berjalan membawa baldi di atas bahu sambil membawa lampu menuju ke sungai untuk mengisi air ke dalam baldi tersebut.

Seseorang yang melihatnya datang menghampiri dan berkata: "Wahai orang buta, malam hari dan siang hari sama saja bagimu. Apakah manfaatnya kau membawa lampu itu?"

Orang buta itu lalu menjawab: "Hai orang yang suka mencampuri urusan orang lain! Lampu ini ku peruntukkan kepada orang yang buta hatinya agar ia tahu akan keadaan ku yang tidak nampak agar nanti ia tidak melanggarku sehingga aku jatuh dan baldiku pecah."