CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Perihal Membaca Al-Quran

Satu ketika dulu saya ada mengikuti kelas pengajian Al-Quran yang dikendalikan oleh seorang ustaz muda yang berwibawa iaitu Ustaz Fauzi. Beliau ada menerangkan yang kita akan dapat membaca Al-Quran dengan baik jika 4 perkara diberi perhatian iaitu:

  • tajwid - hukum tajwid kena betul. Sampai ke penghujung usia, pembelajaran hukum tajwid mesti diteruskan untuk tujuan mengelokkan bacaan kita.(jangan rasa malu untuk belajar)

  • fasahah(fasih) atau kelancaran. Mesti cuba mempertingkatkan kelancaran dalam mengaji.

  • lagu - dianjurkan melagukan bacaan dengan suara yang merdu.

  • nafas - kawalan nafas penting dalam menyempurnakan setiap ayat yang dibaca.

Sebelum mula membaca Al-Quran dan selepasnya eloklah dibaca doa ini: 'Ya Allah kurniakanlah kerahmatan Al-Quran kepadaku'

Ada beberapa adab yang perlu dititikberatkan dalam hal ini:

  1. mestilah berwudhuk

  2. mengadap kiblat

  3. memakai pakaian yang sempurna dan menutup aurat- sebab kalau pakaian sempurna bacaan pun InsyaAllah sempurna

  4. membaca Istiazah(A'uzubillahhiminasyaitonirrajim) terlebih dahulu kemudian diikuti dengan Basmallah(Bismillahhirrahmanirrahim)


Marilah kita jadikan mengaji itu satu rutin yang mesti dalam hidup kita setiap hari. Bak kata suami saya....'Biar rasa resah kalu tak ngaji'... wassalam.


2 comments:

fzi said...

good work my dear, keep it up !!

School Of Tots said...

Interesting new layout, nice color scheme, with option for selected videos at the side. Good job & keep exploring. Put up significant content for the uplifting of the ummah. Aim to be listed in the blog of choice for the society.