CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Mendirikan Sembahyang


Syukurlah kerana kita masih diberikan nikmat, diberi kembali nafas, selepas diangkat sebentar nyawa kita setelah di matikan pada malam tadi. Pagi ini kita kembali boleh keluar bekerja, keluar menuntut ilmu dan sebagainya.

Syukurlah kerana dihiaskan kehidupan dengan rumah... tempat untuk berteduh, diberi nikmat punya kenderaan serta berbagai nikmat lain seperti rumahtangga dan kasih sayang. Nikmat yang paling berharga ialah nikmat Iman dan Islam. Tanpa nikmat Iman kita akan berani keluar rumah dengan tidak menutup aurat secara sempurna. Dan bagi kaum lelaki pula, jika tiada nikmat Iman maka mereka contohnya tanpa segan silu akan berseluar pendek bila berada di khalayak ramai.

Oleh itu hargailah nikmat itu dan hendaklah kita sedar bahawa kesedaran terhadap perkara2 sedemikian adalah hidayah Allah buat kita. Maka zahirkanlah rasa syukur kita ke hadrat Allah swt.
Bersyukurlah kerana kesyukuran ini akan mendorong kita untuk lebih hampir pada Allah. Cara untuk kita lebih hampir kepada Allah ialah kenalah tingkatkan amal. Semoga amal kita hari ini lebih baik dari kelmarin...aminn.

S
esi kuliah maghrib di masjid malam tadi disampaikan oleh Ustaz Wan yang merupakan salah-seorang dari ustaz yang saya kerap hadir di kelas beliau satu ketika dulu. Dulu selalu ikut kelas ustaz bagi pengajian Fekah di Surau Muhajirin. Alhamdulillah semalam ustaz ulang menghuraikan perihal perkara2 yang berkaitan dengan ibadah mendirikan Solat.

Ibadah datang dari Allah. Oleh itu kena buat ibadah mengikut syarat. Contohnya sebelum memulai solat mesti di sempurnakan wudhuk terlebih dahulu, menjaga syarat sah solat, kusyuk dalam solat serta jauhi dari sikap was-was. Sikap was-was atau 'rasa tak sedap hati' adalah datang dari syaitan. Oleh itu cuba singkirkan rasa was-was dalam proses kita mendirikan sembahyang.


Syarat Sah wudhuk

  1. menggunakan air mutlak(air yang suci dan menyucikan) Contoh: air hujan, air laut, sungai, perigi, mata air dan embun
  2. mengalirnya air atas anggota, walaupun 1 atau 2 titis, kena mengalir
  3. tidak ada di atas anggota tadi sesuatu yang boleh mengubah air sehingga memudaratkan air, contohnya kayu cendana yang mengeluarkan warna kuning, air bedak, gincu dan sebagainya.
  4. tidak ada di atas anggota tadi penghalang untuk sampainya air pada kulit contohnya: tahi lalat buatan, lilin, cat kuku, dakwat yang pekat, chewing gum dan sebagainya.
  5. bagi mereka yang sentiasa buang air/mengalami istihadah: apabila masuk waktu solat barulah ambik wuduk. Sama dengan tayammum. Kalau ambil awal-awal, tidak sah. Selepas ambil wuduk kena terus solat, tidak boleh pergi buat aktiviti lain contohnya memasak/bersembang. Syaratnya kena basuh, ikat terlebih dulu untuk satu fardhu dan berapa sunat pun boleh, tapi untuk fardhu lain kena buka, basuh dan ikat balik.

    **info:
    Setiapkali keluar dari bilik air, Rasulallah saw sentiasa berwuduk, sentiasa suci, tiada hadas kecil. Sebelum mengambil wuduk, Rasulallah saw menggosok gigi terlebih dahulu(bersugi).
    Pentingnya menggosok gigi ini sehingga Rasulallah saw ada bersabda; Kalau tidak memberatkan umatku, mahu saja aku mewajibkan umatku bersugi setiap kali hendak menunaikan solat.
    Menggosok gigi adalah sunat Muakkad.

Syarat Sah Solat

  1. perlu dilakukan dalam waktunya(tidak sah solat kalau belum waktu/diluar waktu)
  2. perlu seseorang itu suci terlebih dahulu. Kalau berhadas besar kena mandi wajib dulu. Allah tidak akan menerima sembahyang tanpa bersuci dari hadas kecil dan besar.
  3. seseorang yang sembahyang perlu dirinya, tempat sembahyang dan pakaiannya suci.
  4. perlu menutup aurat.
  5. perlu mengadap kiblat.

Kata ustaz, di dalam azan ada ucapan yang bermaksud 'marilah sembahyang' dan 'marilah menuju kejayaan'. Kejayaan tidak akan dapat kita perolehi jika kita tidak kusyuk dalam solat. Solat adalah satu latihan khusus buat kita dalam memberi tumpuan terhadap sesuatu pekerjaan. Oleh itu jika kita berjaya kusyuk dalam solat, InsyaAllah akan kusyuklah kita di dalam melakukan pekerjaan kita lain-lainnya.



Rahsia Kusyuk Solat

  • bersedia untuk solat
  • tamaninah, bukan tergesa-gesa
  • faham ayat-ayat yang dibaca
  • potong bacaan, maksudnya membaca bukan dengan 1 atau 2 nafas
  • baca dengan tartil, tidak terlampau laju
  • kena tahu/yakin Allah jawab permohonan kita dalam solat
  • meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri, kemudian letakkan kedua-dua tangan ke dada
  • melihat di tempat sujud
  • perlu berdoa dalam solat(panjangkan doa yang kita masukkan dalam sujud terakhir)
  • membuang segala benda yang menyerabutkan di tempat kita solat
  • elakkan memakai pakaian yang bewarna-warni dan berconteng dengan berbagai gambar dan tulisan yang boleh mengganggu tumpuan orang lain solat
  • jangan ada makanan terhidang untuk kita makan sedangkan dalam masa yang sama kita hendak solat. Oleh itu makanlah dulu untuk elakkan kita dari teringat-ingat akan hidangan itu. Jika hati lapang dan tidak memikirkan makanan, boleh lah solat dulu.
  • jangan kita solat bilamana kita menahan buang air besar/kecil. Selesaikan dulu.

Syarat yang betul
digabungkan dengan rukun yang betul digabungkan dengan kusyuk ketika solat akan hasilkan solat yang sempurna. Sebagai kesimpulannya solat hendaklah dijaga kerana solat itu merupakan tiang agama. Barangsiapa yang kusyuk dan menjaga tertib2nya serta keperibadian dalam solat akan mewujudkan solat yang sempurna. Ingatlah bahawa urusan sembahyang adalah perkara yang pertama akan ditanya oleh Allah swt di akhirat kelak.

Wallahu'alam.

4 comments:

Intan Mazzuin said...

salam mesra buat fzi. dah lama tak ziarah. he3... byk info menarik. juga blog menu tu sedap2 belaka. tentang pisang tu, arwah abah suka rebus, manis dan kurang minyak. goreng planta macam fzi buat tu menggoda saya untuk mencuba, insyaAllah.

sot said...

Sebuah posting yg padat dgn ilmu, Alhamdulillah. Semoga niat mama untuk sampai2kan ilmu yg bermanafaat melalui blog ini tercapai jua. InsyaAllah malam ini kita ke majlis ilmu lagi di Masjid As-Salam.

fzi said...

Wsalam Mazzuin...
Timakasih sudi singgah baca mana2 tulisan tu...alhamdulillah syukurlah kalu ada yang menarik buat Mazzuin.
Ohh tq sempat gi jengok blog menu saya tu...hehe
Kami kat umah ni pun suka makan pisang rebus.. pisang goreng planta tu sila la terai buat ya Mazzuin, InsyaAllah anak2 pasti suka... :)

fzi said...

Papa thanx... :D
Orite, ke masjid lagi kita malam ni.. InsyaAllah :D