CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
بسم الله الرحمن الرحيم

Kalau Ada Yang Memuji.....

Tiba2 terdetik di hati nak kongsi ilmu yang saya dapat dari kelas di bawah pimpinan Ustaz Fauzi satu ketika dulu. Ilmu tersebut disampaikan ustaz secara spontan semasa slot tazkirah. Tapi alhamdulillah.... ianya terus melekat di fikiran saya sehingga kini.

Yang tiba-tiba jadi teringat nak sebut pasal ni, bila baru sekejap tadi saya balas komen seorang sahabat iaitu Are10 di blog orkid saya, Seri Orkid.

Saya jawab pujian 10 dengan ayat "Hadza min fadli Rabbi" yang bermaksud.... "Ini adalah kurnia dari Tuhanku"....... :)

Kata Ustaz, bilamana kita menerima pujian dari kengkawan atau pun sesiapa saja, kita jangan lah pula menjawab dengan berkata yang tidak baik atau memberi jawapan yang agak negatif contohnya macam:

  • ...eh...mana adaaa..... :)
  • ishk taklah.......
  • oh biasa-biasa je, mana ada cantikkk.....
  • eh awak ni, perli pulak.....
..hahaha..... semua tu jawapan yang negatif dan tak bagi apa2 kebaikan atau kredit pun samada untuk diri kita sendiri atau untuk sahabat kita tadi.

Jadi kata ustaz, ada baiknya kita menjawab pujian sahabat kita dengan mengucapkan Alhamdulillah kemudian di-ikuti dengan ayat yang tersebut di atas iaitu dari Surah 27 An-Namlu Juz 19 ayat 40 *sila baca terjemahan ayat tersebut yang begitu indah maksudnya untuk dimengertikan (kisah Nabi Sulaiman a.s)*

Sekian....wassalam... :))
Link

15 comments:

sot said...

Ilmu yg bermanafaat, insyaAllah.

ain said...

thnx for sharing kak!!! bagus ni!!!

Intan Mazzuin said...

Selalu orang kata, "tak ada duit kecik la nak bagi..." dijawab pula dengan "tak mengapa, tak ada duit kecik duit besar pun boleh." Bagus benar ilmu ni, fzi. Teruskan.

fzi said...

Pa,
Alhamdulillah...
Sebaik-baik ucapan ialah yang benar dan bermanafaat bagi pendengarnya...

fzi said...

Ain....
Alhamdulillah....sama2 kita mengambil pelajaran apa yang baik...
"Semua bekas akan penuh apabila di isi kecuali bekas ilmu..."

fzi said...

Mazzuin...
Alhamdulillah...
Ada pepatah menyebut... "Awal mula menuntut ilmu ialah diam. Yang kedua ialah mendengar dengan tekun. Yang ketiga faham dan hafal. Yang keempat ialah mengamalkannya dan yang kelima pula menyebarluaskannya...."

Cikgu_Anie said...

salam kak, apa khabar? sihat..lamanye x berborak ngan akak kat sini hehe..sebenarnya kak kami n i sibuk tgh kemas umah kasi masuk brg2 dlm kotak..penatnyer tgh2 sarat camni nk pindah umah hehehe...sedapnyer daging singgang tu kak...semo resepi akak sedap..sy dh cuba buat kari ayam tu...mmm memang sedap mcm kat kenduri kawin heeh..thanks kak..wasalam

fzi said...

Wsalam anie...
Oooo anie nak pindah umah.... baik2 berkemas tu, takleh angkat benda2 berat ya anie...

Ohh TQ anie sempat jengok blog Menu akak tu... Itu la...kat sini tiap petang ujan tu yang selalu teringat nak menyinggang...sedap makan nasik dengan singgang ujan2.... :)
Gulai ayam tu kalu akak buat selalu buat lebih sikit...simpan untuk wat Nasi Belauk pagi esoknya... :)

10 said...

mekasih kak sebab kongsikan ilmu yang kak dapat... org amat2 menghargainya... terima kasih banyak2...

fzi said...

Sama-sama kasih 10.... :)
TQ jugak buat 10, sebab timbulnya idea nak buat posting ni lepas balas komen 10 kat Seri Orkid... hehe

Anonymous said...

Salam fzi, Kita orang melayu ni telah di asuh dari kecil supaya jangan meninggi diri sebab itulah kalau orang puji pun kita mengelak dari mengaku walaupun di dalam hati suka yang amat.

Cuba perhatikan orang barat kalau dipuji dia menghargai pujaan orang paling tidak dia kata terima kasih.
Terima kasih Fzi suka kongsi ilmu.

Akak minta maaf Fzi tinggalkan ulasan di blog Fzi walaupun selalu membacanya. Tak tau apa sila dengan pc akak ni bila keluar 'word Verification' akak tak nampak wordnya, jadi terpaksa tukar ke laptop. Itu yang kadang2 dah taip ulasan terpaksa dibatalkan. Bukan Blog Fzi saja semua blog yang kena buat word verification tak boleh ulas.

fzi said...

Wsalam kak ani....
Itu la pasal....orang melayu ni banyak adatnya yang terkandung nilai2 murni contoh tak nak meninggi diri bila dipuji tu....
Alhamdulillah baik lah jadinya jika niat kekal baik macam tu...tapi yang taknak nya bila jawab macam tu, jelas kita tak ikhlas... di luar kata lain, di dalam hati rasa lain...
Biasala tu kak ani....apa2 pun kita try ubah cara slow2 sebab sumber nak dapat pahala tu banyak termasuklah dalam bab puji-memuji ni...heheh

Oh..pasal takleh tinggalkan komen tu, its ok kak ani....as long as tulisan saya kekadang sudi kak ani baca...itu pun dah teramat dihargai... thx kak ani... :))

Mak Su said...

tq sudi share dgn kita semua :)

fzi said...

Sama2 maksu.... jom pakat2 ambik apa yang baik...jom pakat ambik pelajaran dari bermacam peristiwa... :)

Unknown said...

Mohon share ya. Jazakallah khaira